søndag 8. august 2010

Fersk padler og fersk blogg

For 3 uker siden kjøpte jeg min første kajakk. Da jeg er helt fersk som padler synes jeg det kan være fint å opprette en egen padleblogg. Her har jeg tenkt til å legge ut bilder og tekst fra padleturer og mine kajakkopplevelser generelt. På denne måten kan jeg se tilbake på utviklingen min som padler, og når jeg forhåpentligvis har blitt noe bedre til å kontrollere kajakken kan jeg kanskje også le litt av mine tidlige nybegynnerkrumspring. :)

Jeg kan jo begynne med å legge ut et par bilder fra min første solotur. Turen var for et par uker siden.

Min flotte kajakk, Valley Avocet!
Jeg var litt smånervøs for å kantre i de små bølgene. :)

Vel, den første aleneturen gikk veldig fint, og jeg koste meg skikkelig. Det må jo sies at jeg hadde padlet en 5-6 ganger sammen med andre mer erfarne padlere før jeg la ut på tur alene. Jeg var heldig og fikk introkurs av en i kajakkgruppa dagen etter kajakk-kjøpet, så jeg følte meg rimelig trygg på å padle alene så lenge jeg holdt meg nær land.

***

Lørdag 7 august hev jeg kajakken på hengeren og dro for å trene på forskjellige padleteknikker. Det jeg forsøkte å trene på var; sculling, lavt støttetak, cowboyentry, baugtak, telemarksving, sideveis forflyttning, inn- og utstigning av kajakken, kanting av kajakken og hoftevrikkøvelse ved bryggekanten. Jeg er fortsatt veldig ukomfortabel med å velte med kajakken, så derfor bestemte jeg meg for å øve litt på det i tillegg.

Her er noen bilder:



Ett av mange forsøk på "sculling"

Først velter man, så kravler man opp igjen...
Årestrikken kan by på utfordringer...
<><>
<>
<><>
En slags telemarksving...

Puhh... Det var slitsomt og litt skummelt, men sååå morsomt! :) Jeg kunne holdt på hele dagen om det ikke var for at fotograf/landfast støttespiller ville hjem... Gleder meg til neste padledag!

6 kommentarer:

  1. Kjempefint at du trener på forskjellige teknikker.
    Læringskurven blir mye brattere når du bruker tid i kajakken og ikke bare lar den ligge lenge mellom turene.

    Du kommer til å bli rå i kajakken he he...

    SvarSlett
  2. Takk for koselig kommentar! :)

    Jeg må jo bruke tiden godt og øve når jeg kan hvis jeg skal klare å komme opp på ditt og de andre i kajakkgruppa sitt nivå, hehe... :)

    SvarSlett
  3. Flott blogg:) Er rimelig fersk med kajakk selv og må si du er flink. Følger bloggen din og Padle i Nes, ser ut som dere har det bra:)

    Morten

    SvarSlett
  4. Hei, Morten.

    Så hyggelig å høre at du liker bloggen min! Nå ble jeg glad. :o)

    Kajakkgruppa i Nes er et flott miljø å ta sine første spede padletak i. En sikkelig koselig gjeng, og det er alltid like gøy å padle sammen med dem! :)

    SvarSlett
  5. Hei :)
    Blir rett og slett stolt av å se dette jeg Trude :) Stå på :) (Jeg hadde hvertfall aldri tørt dette....)

    Anne Kari

    SvarSlett
  6. Hei, Anne Kari. :) Tusen takk for den koselige kommentaren! Jeg skal nok klare å lure deg med på kajakktur en dag, bare vent å se, plutselig er du hekta du også! :o)

    SvarSlett