mandag 9. august 2010

Glomma, Sagstuåa og Uåa. 08-08-2010

I går var jeg så heldig at jeg fikk være med på en flott tur sammen med fire andre fra kajakkgruppa. Bildene fra turen er av heller dårlig kvalitet da mobilkameraet dugget ned underveis på turen. Våte fingre ned i vanntett pose er ikke å anbefale... :) Vi padlet ut fra Hennisand ved 18.30 tiden, og satte kursen oppover Glomma mot Sagstuåa.
Klare for tur!
Vi hadde nydelig vær med strålende sol. Deilig, selv om det ble noe varmt med våtdrakt på. Varmeproblemet ble løst med en frivillig velt og påfølgende dukkert i Glomma, dermed fikk jeg også øvd på cowboyentring. :) På vei opp Sagstuåa hadde vi fredfulle omgivelser og spennende dyreliv, både bever og hegre viste seg.

På vei opp Sagstuåa med sola i ansiktet!
Hit men ikke lenger!

Sagstuåa var noe grunn og steinete til tider, og med litt strømninger her og der ble det artig å padle. :) Når vi nådde innerste padlebare del av åa snudde vi og padlet tilbake ut i Glomma. Der bestemte vi oss for å padle nedover til Uvesund og inn Uåa. Den lille elva er både naturskjønn og rik på dyreliv. Vi så flere bevere på vei oppover, én av dem klarte t.o.m å skremme meg litt da den plasket hardt i vannet med halen. (Hehe, det kom så brått på...)

Oops! Litt dugg på kameralinsen...
Innerst i Uåa ved Sagen.
Vi padlet forbi tømmerbrua og inn til Sagen hvor vi tok en velfortjent hvil. Her oppdaget jeg at det var kommet en del vanndråper ned i den vanntette posen hvor mobilen lå, så bildet ble noe uklart pga. dugg på kameralinsen (og derfor ble det ikke flere bilder på denne turen).

Etter den lille rasten ved Sagen snudde vi nesen i retning Glomma igjen og siden vi nå padlet medstrøms gikk turen nedover Uåa rimelig raskt. Mens vi hvilte ved Sagen gikk solen ned, og innen vi var kommet tilbake til Hennisand hadde det blitt temmelig mørkt. Jeg var derfor glad da jeg så bilene ved stranden og forsto at vi var tilbake igjen. Vi var på land igjen rundt klokken 22.45. Turen var på forhånd planlagt å bli ca. 10 km lang, men med turen opp Uåa ble den ca. 23 km. Selv om jeg var ganske sliten da vi var tilbake hadde jeg en fantastisk flott tur, og kommer helt sikkert til å padle på disse stedene igjen! :)

Tusen takk for turen til de som var med!

2 kommentarer: