søndag 29. august 2010

Kurs på Glomma 28.08.10

Lørdag arrangerte kajakkgruppa i Nes et introkurs for både nybegynnere og de som hadde padlet litt tidligere. Egentlig skulle de holde kurs både lørdag og søndag, men da de fleste hadde meldt seg på til lørdag bestemte de seg for å slå sammen kursene.




Kurset startet på land med at Jørn lærte oss litt om bruk av kart, og han gikk igjennom det viktigste sikkerhetsutstyret man bør ha med når man padler kajakk. Til slutt snakket han om riktig padleteknikk, 'paddlers box' og forebygging av skader.
   Da teoridelen av kurset var ferdig la vi ut på Glomma fra Årnes brygge. Været var grått og det regnet mye hele dagen, men hvem bryr seg om det når man allikevel skal bade?


Det regner.....

Siden det var ganske vått og kaldt padlet vi opp til Hennisand for å få litt varme i kroppen, før vi skulle trene på wet-exit, redningsteknikker og annet artig. På vei opp Glomma ble det trent på padleteknikk og forskjellige styretak, og til tross for været var det en lystig gjeng som padlet oppover.


Alle padlerne...

Vel oppe ved Hennisand tok vi en pause. Jørn hadde tatt med seg sjokoladekake (som han etter litt trening på vei hjem igjen omdøpte til "rullekake". :o) hehe...) Det smakte godt med kake, og etter rasten var vi klare for å øve på redningsteknikker.


Godt med pause...og kake... :o)

Først fikk vi se Johnny og Jørn utføre kameratredning, og Jørn viste åreposeredning. Deretter skulle vi andre prøve oss. Jeg må nok øve mer på åreposeredning, for det går veldig tregt og føles klønete.

Jørn ligger i vannet og forklarer om åreposeredning.
Vi andre følger nøye med.

Fersk padler, som etter hva jeg hørte klarte
en fin 'stigeredning'. :o)
Marianne ga meg noen tips om hvordan jeg lettere tømmer kajakken for vann etter en velt, og vi trente masse på sculling. Etter utallige porsjoner med kaldt Glomma-vann innenfor våtdrakten begynte jeg å fryse ganske mye, så det var velkomment med en liten rast inne ved Hennisand igjen. Der ble det mer kake og kajakkprat, og da vi skulle ut på vannet igjen byttelånte jeg og Marianne kajakker. Hun har kjøpt seg en Valley Nordkapp i glassfiber, og den er veeeldig fin! :o) God å padle var den også, den gled veldig fint i vannet og var mye raskere enn min Avocet. Til gjengjeld synes jeg Avoceten er mer, hva skal jeg si?.. Leken? Smidig? Jeg har ikke kajakksjargongen inne ennå, så det er vanskelig å forklare, men Nordkappen føltes litt "tung" i forhold...men, åhh, for en kajakk!! :o)


Jørn ville også prøve Mariannes Nordkapp.

På vei tilbake til Årnes ble det mer trening på padleteknikk og styretak, men enkelte var fortsatt ikke lystne på å gi seg når vi var fremme ved brygga. Vi var 5 stk. som fortsatte å leke oss.. Johnny og Jørn holdt på med bl.a. rulle og sculling, mens vi andre trente på sculling og cowboyentring. Til slutt frøs jeg så mye at jeg vurderte å dra hjem, men etter å ha fått låne en (litt stor) padlejakke av Jørn fikk jeg såpass lunk i kroppen at jeg fortsatte litt til. Takk for lånet!

Mens jeg scullet foreslo Jørn at jeg skulle la meg synke litt under vann for så å sculle meg opp igjen. På den måten kan jeg kanskje lære meg å bli mer komfortabel med å være under vann, og samtidig komme litt nærmere rulletrening. Jeg gav det et forsøk, men når jeg sluttet å sculle sank jeg ikke. Jeg ble bare liggende å flyte... Så nå har jeg tilsynelatende fått til 'static brace' også. Jeg tror jeg fikk det til fordi jeg virkelig ikke ville synke siden jeg var blitt ganske kald igjen...hehe..

Etter 'static brace' episoden tenkte jeg at det var best å gi seg mens jeg var på topp, så jeg takket for tur, kurs og lånet av jakke og padlet i land. De andre var fortsatt ikke klare til å gjøre landgang, så de fortsatte å leke seg mens jeg pakket sammen og dro. Det var en kald og sliten, men fornøyd Trude som dro hjem etter denne kajakkdagen. :o)

Dette kurset var virkelig et fint initiativ fra kajakkgruppa! 
Tusen takk til Jørn og Johnny for en flott dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar