fredag 13. august 2010

Oppstadåa 12.08.10 Fellestur

Aller først må jeg også i denne blogg-posten advare mot svake bilder, da mobilen min ikke er helt glad for alt vannet en kajakktur medfører...

Første fellestur med kajakkgruppa etter sommerferien startet med litt stress for min del. Jeg hadde ikke fått med meg at oppmøtestedet var endret, og møtte derfor opp på den vanlige plassen, men...? Hvor var alle kajakkene? Kun én annen var møtt opp, og jeg ante at noe var galt... Hehe... Vi fikk ringt og oppklart mysteriet, og etter ca 25 minutter var vi kommet frem til riktig samlingssted. Veldig snilt av resten av gruppa å vente så lenge på oss, takk for tålmodigheten! :) Det var mange som ville på tur denne dagen, 11 stk. ble vi til sammen. Veldig gøy å padle på tur med så mange på én gang.

Ut på tur, aldri sur! :)
Jeg har ikke padlet i Oppstadåa før, så jeg tittet litt etter info på nettet før jeg skulle dra og det jeg fant var litt spesielt, så jeg har lyst til å sitere litt fra oppstad.no
- Den knapt én mil lange Oppstadåa går fra Storsjøen i nord til Glomma ved Os i sør. Oppstadåa er svært spesiell, ved at den er et av få vassdrag her i landet der vannet renner to veier. Når det er flom i Glomma renner åa motsatt vei, slik at Glomma-vann renner inn i Storsjøen. På den måten blir Storsjøen et stort basseng som begrenser flommen langs Glommas nedre løp.

Det var til tider fin natur, men enkelte ganger kom bilvei og bebyggelse litt for tett innpå til at Oppstadåa blir min favoritt-elv. Det er godt mulig det blir mer skjermet lenger opp i åa, vi padlet ikke mer enn ca. 5 km. før vi snudde, så jeg vet ikke hvordan det ser ut lenger opp enn det. Uansett var det koselig å padle der, småfisk brøt overflaten idet de flyktet fra sultne munner under vannet og det dukket også opp en bever på tilbaketuren. Så det er da dyreliv å se på der. :)

Koselig å skravle litt om kajakk når man er på fellestur.
Noe av det jeg synes er flott med disse fellesturene er all kunnskapen om kajakk som villig deles med andre i gruppa. Jeg har lært veldig mye av veldig mange på disse turene, både ved å høre på medpadlerenes kajakkprat, og ved å spørre om ting selv. Det virker som om de mer erfarne synes det er helt greit med "dumme" nybegynner-spørsmål. :)
Dette er en modig mann! Han tar med speilrefleks-kameraet
på kajakktur uten noen som helst beskyttelse mot vannsprut!!
Fikk ikke med alle padlerne på samme bilde,
dette er det nærmeste jeg kom et samlingsbilde. :)
   Vi tok en liten pause før vi snudde og padlet nedover igjen, og da så jeg mitt snitt til å øve litt div. med kajakken. Jeg fikk både tips og råd pluss hjelp av Jørn da jeg skulle gjøre mine første spinkle forsøk på eskimoredning og "static brace". Det var ubehagelig med vann i nesa ved eskimoredning, men med tiden til hjelp blir jeg vel vant til det. "Static brace" var gøy å prøve seg på! Jeg kjente at jeg faktisk ble liggende å flyte ett lite sekund, men så ble jeg redd for å synke under med hodet og løftet det litt opp av vannet...og dermed sank jeg som en stein... Hehe... Da jeg skulle cowboyentre kajakken igjen klarte jeg faktisk å falle av før jeg hadde fått inn beina i cockpiten. Det er første gangen jeg ikke har klart det på første forsøk, så jeg tror jeg må øve litt på cowboyentring når kajakken er full av vann... :o)

Etter at vi hadde padlet ned elva igjen brukte noen av oss en halvtimes tid på å trene litt teknikk. Sculling og telemarksving med både høyt og lavt støttetak var det jeg prøvde meg på. Jeg fikk prøve sculling med grønnlandsåre og det var en ny opplevelse, det var overraskende god støtte i det smale årebladet! *jeg har lyst på en sånn en* :) Telemarksving med høyt støttetak er også noe jeg ikke har prøvd før, og det føltes litt ustabilt ut i forhold til lavt støttetak. Øvelse, øvelse, øvelse! Jeg hadde egentlig bestemt meg for å prøve å stå oppreist i kajakken når vi var tilbake etter turen, men det glemte jeg i all iveren over å øve på sculling og kanting. Jeg får ta den balanseøvelsen neste gang, blir vel noe padling i helga også... :)

Til slutt får jeg si takk for turen til alle som var med på Oppstadåa! Håper det blir like mange padlere på neste tur. :)

2 kommentarer:

  1. Dette er jo virkelig moro :) Jammen glad jeg endelig tok meg tid til å ta en tur innom :)

    Anne Kari

    SvarSlett
  2. Ja, det er jeg glad for også, Anne Kari. :o) Håper du tar turen innom i fremtiden også!

    SvarSlett