lørdag 21. august 2010

Sagstusjøen - teknikktrening med kajakkgruppa 19.08.10

Endelig var det torsdag og tid for å padle sammen med kajakkgruppa igjen. Gleder meg alltid like mye til å padle sammen med dem! Hadde sett på nettet at vi skulle padle tur i Rømua, men sjekket én siste gang før jeg skulle dra. (jeg turte ikke annet enn å dobbeltsjekke etter 'feil-oppmøte-sted' fadesen når vi skulle padle Oppstadåa... hehe... *rødme*) Til min store glede så jeg at planene var forandret, og at vi skulle trene teknikk på Sagstusjøen. Med dette mener jeg ikke at det er kjedelig å padle tur, absolutt ikke, jeg er bare veldig glad i å prøve ut nye teknikker med kajakken! Og det blir det ikke så mye tid til på tur. (Avoceten er nok litt treg, så jeg må padle som ... for å holde følge med resten av gruppa når vi er på tur, og da rekker jeg ikke å tenke på teknikktrening.. hehe..)
Litt instruksjoner til ferske padlere...
Vel, vel... Det var med et par nye ansikter denne dagen, og de fikk litt opplæring i inn- og utstigning av kajakk før de la ut. Karin, Bjørn Ivar og jeg prøvde oss på litt balanseøvelser i kajakken mens vi ventet på at de andre skulle komme på vannet. Denne gangen fikk jeg til å stå på bakdekket også, så neste gang skal jeg prøve å stå på fremdekket! Det blir nok litt verre... Når de andre kom seg utpå plasket vi litt rundt inne ved brygga og prøvde ut forskjellige ting med kajakkene. Jørn og Johnny viste de nye padlerne ulike redningsteknikker, mens vi andre lekte... Jeg tror ikke jeg har falt av/ut av kajakken så ofte i løpet av så kort tid før. hehe.. Det ble maaange cowboyentringer. Slitsomt! :o) Prøvde meg også på åreposeredning, og det var bra, for jeg hadde helt glemt hvordan man gjorde det. Må nok øves mer.. Etter hvert begynte vi å padle en liten tur mot den andre siden av sjøen. På veien trente vi på forskjellige styretak bl.a. parallellforskyvning. Jørn og Karin fikk det til veldig bra! Jeg fikk det til bare 'littegrann', så det må trenes mer på....

Karin er en koselig dame å padle sammen med! :o)
Gøy å padle!
Før vi gikk i land for å ta en liten pause fikk jeg Johnny til å stille opp som rulle-fotomodell. Han glattet på "rullesveisen" og stilte villig opp. Uheldigvis for ham er kameraet mitt rimelig tregt og jeg fikk liksom ikke fanget et skikkelig rulle-blinkskudd, så jeg ba ham om å rulle igjen og igjen og igjen og...igjen.... Til slutt måtte jeg bare la ham få slippe unna så han kunne få tilbake pusten. Hehe.. Takk for innsatsen, Johnny! :o) Her er noen av bildene som ble "sånn passe":

På vei ned...
...enda lenger ned...
På vei rundt...
...nesten helt rundt...
(og rett etterpå... opp igjen...! men intet bilde av det... sukk...)
Etter fotoseansen padlet alle inn til land og Jørn tok et samlingsbilde av hele gruppa. Det bildet (med flere) kan sees på Padle i Nes - Blogg.
Vi gikk i land for å spise og snakke litt (og jeg gikk et stykke unna for å smugrøyke...) før vi satte oss i kajakkene for å trene mer.

Flotte kajakker!
Etter pausen viste Bjørn Ivar meg hvordan man tar et høyt støttetak, men jeg forsøkte det ikke selv. Det får bli en annen gang.

Bjørn Ivar på vei opp fra et høyt støttetak.
Da vi skulle padle tilbake byttet jeg og Bjørn Ivar kajakker, han ville prøve Avocet, og jeg ville prøve Club. (Jeg vurderte Club'en da jeg skulle kjøpe kajakk, men jeg prøvde den ikke siden jeg falt pladask for Avoceten). Vi gjorde et halvveis vellykket forsøk på å bytte kajakker (tørrskodd) mens vi var ute på vannet. Det er ikke bare bare for to stk. å kravle over i den andres kajakk samtidig, uten å falle uti, men gøy var det! Vi fikk forresten finpusset teknikken når vi byttet tilbake litt senere.. :o) Jeg synes Club'en er en fin kajakk, den er raskere enn Avoceten og ganske lett å manøvrere. Når det er sagt må jeg legge til at jeg liker Avoceten bedre. hehe.. :o)

Når vi kom tilbake til brygga begynte Jørn, Johnny og Bjørn Ivar med rulling og sculling. Jeg satt (litt halvmisunnelig) og så på mens de rullet og scullet elegant foran meg. Til slutt var det min tur til å prøve sculling, og til min store forbauselse fikk jeg det til(!) Gøy var det også, Skikkelig Gøy!! Jeg tror jeg må skylde litt på kajakken for at sculling var så lett som det var, for jeg er vanligvis ei skikkelig kløne! :o) Nå gleder jeg meg bare til å gyve løs på rulla! ...men først må jeg kjøpe neseklype... hehe...

Her er en videosnutt som Bjørn Ivar filmet av mine spinkle forsøk på sculling og balanse...



Tusen takk for en finfin dag på Sagstusjøen til alle som var der! :o)

4 kommentarer:

  1. Du er rå på balansekunster :-)
    Mitt forsøk varte i nøyaktig 10 sekunder he he..

    Ang. rulle bør du titte her: http://norsaq09.blogspot.com/

    Disse kan lære bort på en god måte, og Sarpsborg er jo ikke al verden langt unna heller.

    SvarSlett
  2. Neste gang du prøver å stå i kajakken får du det til, vet du. Du gir deg vel ikke sååå lett? Hehe... :o)

    Jeg har VELDIG lyst til å melde meg på det rullekurset!! Takk for tipset, Jørn!

    SvarSlett
  3. Så vet jeg hav sculling er ;) Herlighet så modig du er!! Og veldig flink :)

    Anne Kari

    SvarSlett
  4. Hei Anne Kari, koselig at du titter innom bloggen! Det blir kanskje lettere for deg å forstå hva kajakkpraten min dreier seg om du har sett bildene her inne, hehe.. :o)

    SvarSlett