søndag 15. august 2010

Tur og lek på Sagstusjøen 15.08.10

I dag har jeg hatt en flott dag i kajakken! Det ble både tur og teknikkøvelse på Sagstusjøen, deilig vær var det også. :) Først lot jeg fotografen (som nekter plent å bevege seg ut på vannet) bli igjen alene på land, og la ut på padletur rundt sjøen. Mens jeg padlet trente jeg en del på kanting og styretak og jeg forsøkte meg også litt på hoftevrikkøvelse ved en flytebrygge jeg padlet forbi.. Det ble dessverre ingen bilder fra denne turen da jeg ikke tok med meg noe kamera.

Tilbake fra turen rundt Sagstusjøen.
Da jeg var tilbake fra turen ble det en liten rast på land før jeg bestemte meg for å leke meg litt i kajakken.. Etter tips fra 'ViTo' inne på padleforumet ville jeg prøve meg på noen balanseøvelser. Som den pysa jeg er måtte jeg selvfølgelig teste det ut ved land før jeg turte å bevege meg lenger ut. Jeg fant ut at det er greit nok å stå oppreist inne i cockpiten, men å stå oppreist på bakdekket hadde jeg litt større problemer med. (les: jeg fikk det ikke til...)

Tryggest å teste ut ting nær land...
Etter de første forsøkene på å stå i kajakken var det på tide å bli våt i håret. Når jeg er alene på vannet er det fortsatt litt vanskelig å få seg til å velte kajakken med vilje, så det må øves, øves, øves... Jeg tror kanskje fotografen hadde det morsommere enn meg, for jeg så nok noe små-panisk ut da jeg kom opp etter den første velten. haha.. :o)
Hånda på spruttrekk-hempa.. For sikkerhets skyld.. :o)

Plopp...hilser på fiskene...
Phføy... Vann i nesa!
Med store gjedder i tankene hadde jeg ikke tid til å tømme kajakken for vann, hehe...

Det er bare så mange ganger man kan få seg til å velte frivillig, og ikke minst kravle seg opp i kajakken igjen, før man har lyst til å gjøre noe annet... Derfor forsøkte jeg meg på balanse-trening igjen, denne gangen litt lenger ut fra land. Dette er virkelig artig å holde på med! Fikk fortsatt ikke helt til å stå på bakdekket, men hvis øvelse gjør mester får jeg det nok til etter hvert. :o)

Litt mer balansetrening...

Jeg syntes egentlig det gikk forholdsvis greit å reise seg opp i kajakken, 'ikke noe problem', tenkte jeg...

...helt til: Oooops...
Oi oi oi... Nå velter jeg!!

...hehehe...
Opp igjen...
Lettere lattermild, og klar for å avslutte en
artig dag i kajakken.

Ahhh... :o)   
En flott solskinnsdag med mange morsomme opplevelser i kajakken. Sånne dager vil jeg ha flere av!

6 kommentarer:

  1. Flott Blogg og fine fortellinger.
    Selv hadde jeg en tre timer teknikk økt på Glomma med rulling og sculling.
    Prøvde ikke å stå i kajakken, men det må prøves.
    Så veldig imponerende ut :-)

    Mitt tips er at du begynner å trene litt på sculling. Når du klarer å vippe deg opp igjen etter å ha ligget i vannet har du egentlig knekt koden for rulla ;-)

    Åra di er av en type som kan brukes på samme måte som en Grønnlandsåre. Sett den på 0grader og scull i vei.

    SvarSlett
  2. Så gøy at du synes bloggen er fin, Jølle! :o)

    Hadde veldig lyst til å bli med deg ut å trene i går, men jeg så ikke sms'en før ved 15-tiden, så da dro jeg ut og trente på egen hånd.. Du MÅ prøve å stå i kajakken, det er kjempegøy!! Det ser forresten ikke like imponerende ut i virkeligheten som på bilde, tror jeg.. hehe..

    Håper at vi kan dra ut å trene en dag, så kan du instruere meg i sculling. Har forsøkt meg litt på det, men tror jeg gjør noe feil... :o)

    SvarSlett
  3. Hei.sitter pä 1050m høyde og ser på bloggen på mobil.jeg har padlet i årdalsvatnet i dag.Imponerende utvikling du har.gratulerer.regner med at jeg er tilbake til fellestur torsdag.mvh "Domino"

    SvarSlett
  4. Hei, Johnny. Så koselig at du titter innom bloggen min!

    Årdalsvatnet er sikkert et flott sted å padle. Gleder meg til du er tilbake, for da skal jeg suge til meg av kajakk-kunnskapene dine..hehe... :o)

    SvarSlett
  5. Kul blogg, dette blir bra. Kjempelurt å ha fotograf på land, blei en stilig bildeserie det der. Følger nok med på denne bloggen framover, ja. :D

    SvarSlett
  6. Takk for at du tittet innom Miamaria. Veldig koselig!

    Jeg liker bloggen din også. Mange flotte bilder, jeg liker spesielt godt bildene fra Trollfjorden. Fantastisk natur!

    Det kan ha sine fordeler med landfast fotograf, ja, men det må jo sies at dine bilder av storslagen natur slår glatt hans bilder av ei kløne i kajakk. :o)

    SvarSlett