fredag 17. september 2010

Glomma 14.09.10

Tirsdag var det meldt 8s/m vind fra sørvest, og da kunne jeg jo ikke gjøre annet enn å bli med en tur ut på Glomma. De som var med denne kvelden var Jørn, Johnny, Bjørn Ivar og meg.

Først må jeg si at jeg ble litt overrasket over at det kunne bli så bølgete på Glomma. Jeg tenkte på forhånd at det kun ville være litt småskvalping, men det blir jammen meg artige bølger på den lokale elva vår, altså! Bølgene kom veldig tett på hverandre, og man kunne til og med få seg noen små surfeturer. :o)

Det ser kanskje ikke slik ut,
men det var forholdsvis store bølger på Glomma
denne kvelden!

Vi møttes ved Årnes brygge kl. 18, og la ut på vannet. Det blåste godt, og det var litt tungt å padle mot vinden før musklene ble varme. Jørn startet kvelden med noen ruller, mens jeg fant ut at jeg ville vente litt med rulla slik jeg ikke ble så kald med én gang (for det er kaldt i Glomma nå!!).

Det ble en del turer frem og tilbake, og det var faktisk mulig å få noen surfeturer på bølgene. Morro! Kameratredning ble det litt av også. Bjørn Ivar mistet nemlig den ene luka på kajakken slik at det kom en del vann opp i lasterommet foran på båten (luka ble funnet og satt på igjen uten at noen tenkte på å tømme lasterommet for vann). Da Bjørn Ivar var på vei ned fra en bølge kjørte baugen seg ned i vannet og kajakken veltet faktisk fremover! Hehe.. Det skulle jeg gjerne hatt bilde av, altså! (Dessverre var jeg ikke i nærheten da det skjedde). Jeg bør vel legge til at Bjørn Ivar helt sikkert hadde kommet seg opp i kajakken igjen på egenhånd (han er en kløpper på cowboyentring), men det er jo viktig å få trent kameratredning i andre forhold enn flatt vann.


Morro med bølger!

Når vi hadde padlet frem og tilbake og lekt oss en stund var det tid for litt sculle og rulletrening i bølgene. Det var veldig gøy, men skikkelig kaldt! Brr... Skulle hatt noe på hodet, tror jeg, for jeg fikk nesten litt hodepine av det kalde vannet. Vel, vel... Det var verdt det, for det er skikkelig gøy å rulle! Spesielt nå som jeg har tøylet vannskrekken min og tør å rulle uten maske eller neseklype. :o)


Jørn ruller i det fjerne...
...og her er Johnny i aksjon.

Det var en morsom kveld i kajakken, jeg håper det blåser kraftig i tiden fremover slik at det blir flere bølgeturer på Glomma!

Takk for turen, gutter. :o)

2 kommentarer:

  1. Takk for en morsom tur :-)
    Jeg synes du har blitt rå til å rulle.
    At du til og med ruller i bølger og vind allerede er jeg veldig imponert over :-O

    Blir mange vindfulle ettermiddager utover høsten, men en neoprenhette bør vi kjøpe oss alle sammen.

    SvarSlett
  2. Det at jeg nå kan å rulle er din fortjeneste, Jørn, siden det var du som tipset meg om rullekurs. :o) Jeg er veldig takknemlig!

    Du er dessuten helt rå til å rulle selv! :o) I morgen tar du sikkert 'rodeo back-deck roll' på Storsjøen...

    SvarSlett