tirsdag 28. september 2010

Glomma 28.09.10

På søndag var jeg en liten tur på Veslesjøen for å trene på ruller og teste ut den nye tørrdrakten min. Det ble ikke tatt noen bilder den dagen, derfor får ikke turen eget blogginnlegg. Bare en liten notis her... Tørrdrakten passet ganske godt, bortsett fra noen få dråper som kom inn ved halsen holdt den meg helt tørr. Det gikk også greit å ta ruller og cowboyentring med den på, selv om det var litt uvant og føltes litt keitete med én gang. Vel, da har jeg oppsummert søndagens padling, over til dagens... :o)

I dag fikk Marianne, Jørn og jeg en flott tur på Glomma. Vi møttes ved Sanngrund kl 17, og padlet ut ca kl 17.30. Været var nydelig; strålende sol og deilig klar høstluft. Jørn imponerte som vanlig med en rekke ruller før vi startet på turen oppover Glomma, mens jeg (til tross for nyinnkjøpt tørrdrakt) kviet meg for å rulle i det kalde vannet. (Brr... Iskaldt!! Jeg bestemte meg for å vente med rulla). På vei oppover elva hadde vi sola i ryggen, og vakre høstfarger på trærne rundt oss. Siden sola sto lavt på himmelen forsterket den fargene på løvverket, og det ble veldig idyllisk når de gylne trærne speilet seg i den blanke overflaten.


Høst!

Med sola i ryggen...

Det ble padlet i et bedagelig tempo oppover, og det ble tid til både skravling og fotosessions. Veldig koselig, ikke no' stress... :o)

Jørn stiller opp som fotomodell...

En deilig dag å padle kajakk!

Jeg er fortsatt forundret over at det har blitt så kaldt i vannet, jeg synes sommeren har fløyet forbi på et øyeblikk, men det er sikkert fordi jeg har hatt så mange fine kajakkopplevelser de siste par mnd. Tiden går som kjent raskt når man har det gøy, og jeg har virkelig hatt en morsom sommer! At det har blitt høst gjør ingenting, det er veldig behagelig å padle i litt kjøligere luft. Og med tørrdrakt på er det ikke farlig at vannet er kaldt heller, selv om det ikke blir så mye lek og rulletrening (det blir fortsatt veeeldig kaldt på hodet og hendene selv om man holder seg tørr på kroppen).

Rett før vi padlet inn til land for å ta en rast gikk sola ned bak oss. Med det ikke så veldig avanserte mobilkameraet mitt ble ikke resultatet kjempebra, men jeg fikk da tatt et par bilder...


Kajakk i solnedgang...

Glomma er flott!

Vi padlet inn til land for å ta pause. Jeg og Marianne hadde egentlig tenkt å forsøke oss på et par ruller før rasten, men det ble glemt på vei inn... (kremt... Det er kaldt i vannet, altså...) Rasteplassen vi fant hadde gressplen og benker med bord hvor vi satte oss for å spise litt snacks. Det ble ikke så lang pause siden sola hadde gått ned og det begynte å bli mørkt. På vei nedover kjente jeg at det nok hadde vært lurt å ta med et par hansker, for jeg var ganske kald på hendene til å begynne med, men etter litt padling fikk jeg varmen i meg igjen. Det gikk raskt å padle nedover elva og før jeg visste ordet av det var vi nesten fremme ved Sanngrund, Marianne ropte på meg og Jørn og ba oss vente litt. Hun mente vi måtte ta oss tid til å nyte måneskinnet og stjernene før vi padlet inn til land. Det er jeg glad for at hun gjorde! Det var deilig å ligge på ryggen bakover på kajakken og bare kikke opp på himmelen. Det er noe helt spesielt med å padle i mørket. Skikkelig stemningsfullt med måneskinn, stjerner og lyden av padleåra som bryter vannoverflaten. :o)

Oppe ved rasteplassen ble jeg og Marianne enige om at vi skulle rulle litt når vi var tilbake ved Sanngrund, men det ble ingen rulle der heller... Vet ikke hva Mariannes unnskyldning var, men min var iallefall at jeg er mørkredd... hehe.. Det var ikke veldig innbydende å skulle la seg falle ut i det kalde svarte vannet. Så vi padlet inn til land igjen og avsluttet kajakkdagen litt over kl. 20. Det var en flott dag på vannet, og jeg er allerede klar for neste tur! :o)

Tusen takk til Marianne og Jørn!

(PS! Gratulerer så mye med rulla, Susan!) :o)

2 kommentarer:

  1. En fantastisk tur.
    Jeg bare ELSKER høsten!!!

    Nå må du ha deg neoprenhette også.
    Hjelm og taueline må også på plass
    Utstyrshysteriet tar ALDRI slutt he he...

    Takk for en kjempefin tur :-)

    SvarSlett
  2. Turen på tirsdag overbeviste meg; høsten er fantastisk! :o)

    Og ang. innkjøp av div. utstyr... Jeg er ikke vanskelig å be når det kommer til shopping... hehe... Jeg skal titte rundt etter det utstyret du nevner.

    SvarSlett