mandag 6. september 2010

Rullekurs 05.09.10

HURRA, JEG HAR RULLA!! :o)

I går var jeg på rullekurs i regi av Pål og Ann Kristin Skinlo, kurset tok jeg sammen med Marianne og det var også med tre andre rullelystne padlere.

Før vi la kajakkene i vannet fikk vi litt undervisning på land. Pål fortalte litt om sculling og hvilken rulle vi skulle lære, og Ann Kristin viste oss noen tøye-øvelser. Det er visst viktigere å være smidig og myk enn sterk når det kommer til rulling. Det syntes jeg var en god nyhet, og jeg ble straks litt mer optimistisk.

Etter teori delen padlet Ann Kristin ut for å demonstrere noen ruller. Wow!! Hun er virkelig dyktig! Jeg husker ikke navnet på alle rullene hun tok, men jeg skal si jeg ble imponert. Jeg forsøkte å ta noen bilder, men ingen av dem yter henne rettferdighet. Man får liksom ikke fanget magien i et fotografi...



Hvis jeg ikke husker helt feil
ligger hun å sculler på dette bildet.

Elegant!


Her padler hun opp ned!!!

Når vi hadde sett hvordan Ann Kristin tilsynelatende uanstrengt rullet på både den ene og andre måten, var det vår tur til å entre det våte element. Kajakkene ble satt på sjøen og vi begynte med litt sculletrening. Jeg har jo trent en del på dette de to siste ukene, og scullingen gikk greit.


Her lærer Pål og Ann Kristin bort sculling.

Så bar det over til rulletrening...
Pål instruerte og hjalp meg med å posisjonere åra riktig, så de første forsøkene gikk sånn halvveis bra. Uten årehjelp hadde jeg bare kavet rundt der nede, men på denne måten fikk jeg inn følelsen av riktig teknikk. Etter noen forsøk gikk han videre til nestemann i gruppa, og jeg padlet litt forsiktig rundt og var usikker på om jeg var modig nok til å prøve på egenhånd. Jeg testet først ut noen høye støttetak og scullet litt mer før jeg fant ut at det tross alt var rullekurs jeg var på... Jeg trakk pusten og lot det stå til... Og vips, så hadde jeg rullet!! Det gikk så fort at jeg ikke helt forstod hva som hadde skjedd. Jeg tok 3 ruller til på rappen, og det føltes helt herlig! :o)


Dette bildet tok jeg mens jeg småpadlet rundt
før jeg turte å prøve meg på rulla..
Det ble ikke flere "på vannet" bilder etter dette...

Jeg rullet rundt en stund før Ann Kristin kom bort og spurte om jeg hadde prøvd å rulle på den andre siden..? Nei, jeg hadde jo ikke det, så da var det bare å forsøke. Ooops! Det var visst ikke så lett å overføre teknikken fra høyre til venstre side. For å gjøre en pinlig historie kort; jeg fikk det ikke til, etter noen sekunder under vann feiget jeg ut og endte opp med å trene cowboyentring.. (rødme) Da jeg var oppe i kajakken igjen lurte Ann Kristin på om jeg hadde lyst til å lære noen flere ruller, og det hadde jeg selvfølgelig!

Nå skulle jeg få lære shot-gun rulle. Det tok noen forsøk og et par cowboyentringer, men til slutt fikk jeg det til. Denne rulla var mye vanskeligere enn den første, for man holder jo åra i bare én hånd og hoftebevegelsen blir fort mye viktigere å få til riktig.

Etter shot-gun rulla fikk jeg prøve meg på butterfly roll. Her holder man også åra i bare én hånd, men jeg syntes den var mye lettere enn shot-gun. Jeg gjorde noen rett ut komiske forsøk til å begynne med, hvor jeg tilsynelatende glemte hvor overflaten var, men til slutt fikk jeg det til. Det blir nesten som å flyte opp i static-brace for deretter å skyve/dra ryggen inn på bakdekket. Butterfly roll ble min favoritt! :o)

Når jeg hadde tatt noen butterfly ruller begynte Ann Kristin å snakke om noe jeg tror hun kalte norsaq(?), en slags kort treplate man kan bruke for å øve på håndrulle. Jeg ville gjerne prøve meg på håndrulla, så hun gikk for å se om hun hadde tatt med en slik norsaq(?). Det hadde hun dessverre ikke, men jeg fikk prøve meg på håndrulle allikevel. Jeg husker ikke så mye av læringsprosessen på denne rulla, for jeg begynte å bli rimelig sliten, men jeg fikk gode instruksjoner av Ann Kristin og til slutt hadde jeg utført håndrulle også. Gjett om jeg var opprømt! Hehe.. Det må nevnes at jeg på dette tidspunktet hadde vært så heldig å få låne hennes kajakk (som jeg selvfølgelig ikke husker hva heter), og den er nok hakket mer lettrullet enn min Avocet. :o)

Jeg fikk også innføring i "armpit" rulle (eller hva det nå het, det gikk etter hvert litt rundt for meg både med ruller og navn...) Ved denne rulla skulle man holde rundt det ene årebladet med venstre hånd og legge årestangen ned i albuebøyen på høyre arm, men ikke nok med det... Jeg skulle også vri kroppen så mye at det årebladet jeg ikke holdt i endte opp fremme på venstre side av baugen, samtidig skulle jeg lene meg ned mot framdekket...!! Au! Jeg hadde store problemer med å vri ryggen så mye rundt, og jeg må innrømme at jeg kom til kort når det gjaldt denne rulla. Selv om jeg gjorde noen ærlige forsøk fikk jeg ikke posisjonert åra riktig i vannet når jeg skulle opp igjen.


Kurset går mot slutten.

Nå begynte kursdagen å gå mot slutten, og Marianne og jeg tok noen bilder av hverandres ruller før vi trakk inn årene. Disse bildene er fortsatt på Mariannes kamera, så de vil evt. bli lagt inn her litt senere. Vi har allerede avtalt neste rulletrening, så da håper jeg vi husker det vi har lært. :o)

Når kajakkene var båret opp fra sjøen og alt var pakket satte alle seg ned for å slappe av og spise litt før hjemreisen. Det ble snakket om bl.a. kommende padlesamlinger og diverse andre kajakk temaer. Vi fikk også takket instruktørene for et bra kurs, og vi forhørte oss om eventuelle kurs i fremtiden. Hvis jeg får muligheten vil jeg gjerne delta på et av kursene deres igjen!


Slitne etter endt kurs!
Godt med litt mat og kajakkprat. :o)

Takk, alle sammen, for en flott dag og et innholdsrikt rullekurs!

2 kommentarer:

  1. Takk, Jørn. :o) ...men jeg har sikkert glemt alt jeg lærte allerede.

    SvarSlett