onsdag 22. september 2010

Rulletrening...igjen... 21.09.10

Tirsdag dro jeg for å trene rulle på Veslesjøen. Jeg hadde heldigvis selskap av samboeren min, ellers er det ikke sikkert det hadde blitt så mye rulling på meg (sist jeg trente rulling alene ble det bare 4-5 ruller før jeg ikke turte mer). Jeg er jo litt pysete av meg, men hvis det er andre tilstede er det straks mye lettere å strekke seg utenfor komfortsonen.

En ting må forresten sies først som sist; vannet begynner å bli skikkelig kaldt! Det er ikke lenger tilstrekkelig med ullundertøy og våtdrakt, så nå har jeg bestilt tørrdrakt. Har lagt inn en bestilling på en NRS Extreme drakt, og håper det ikke tar altfor lang tid før den kommer i posten. Brr...

Rulleøkten ble startet med noen sveiperuller. Det gikk greit, men jeg hadde nok litt småangst når jeg tok den første, for jeg tok i litt mye med åra og kjente at det belastet skulderen litt. Jeg fant ut at det kanskje var lurt å varme opp først, så jeg padlet litt og øvde på sideveis forflyttning en stund. Det er fint å kjenne på hvor kajakkens pivotpunkt er, tror det blir lettere å mestre hengetak/parallellforskyvning hvis man har øvd en del på sideveis forflyttning uten at man har fart fremover. Dessuten er det gøy å se hvor raskt man kan forflytte seg sidelengs, man kan også forske litt på om det går raskere hvis man kanter kajakken den ene eller andre veien, setter åra nær kajakken eller lenger unna osv...

Anyway... Jeg fortsatte rulletreningen med noen flere sveiperuller, prøvde å fokusere på å lene meg godt bakover og holde hodet ned når jeg var på vei opp. Ikke at jeg hadde suksess med det, men jeg forsøkte iallefall... Mens jeg holdt på med rullene sto 'fotografen' på land og lekte paparazzi, og han fikk tatt en bildeserie av en sveiperulle. Den tenkte jeg å legge ut her som illustrasjon til teksten... :o)



De to nest siste bildene avslører den tidligere nevnte fiaskoen når det kom til planen om å holde hodet nede på vei opp... *busted* Jeg er nok litt for glad i luft i lungene fortsatt, og vil gjerne opp så fort som mulig. Det føles unaturlig å skulle komme sist opp med hodet. Jeg må innrømme at jeg helt ærlig trodde jeg hadde hodet ned helt til jeg så denne bildeserien, så det er nok ikke dumt å ha med seg fotograf som kan dokumentere feilene man gjør.

Etter å ha rullet en stund var jeg blitt så kald og frøsen at jeg måtte ha en pause. Det bar da opp på land for å drikke litt deilig varm kaffe, og spise litt kjeks. Det var godt å sitte i en lun jakke med hette og ha en rykende varm kaffekopp i hendene, så jeg var snart klar for en ny økt på vannet.

I økt nr.2 øvde jeg på butterfly rulla og shotgun rulla. Jeg var usikker på om jeg ville få til disse med min vinklede euroåre, jeg har lånt andre årer når jeg har tatt disse rullene før, derfor ble jeg veldig glad (og overrasket) når jeg klarte det. Fotografen tok et par bildeserier av disse rullene også, men han fikk ikke med den essensielle "oppturen" på slutten av rullene. Og siden bilder som kun viser en kajakk med kjølen opp ikke er veldig spennende blir ikke disse bildene lagt ut. :o) Jeg legger heller ut et stemningsbilde som viser den flotte kajakken min. hehe...


Valley Avocet

Nå var jeg blitt ganske så kald igjen, så jeg fant det best å avslutte mens leken var god. Da jeg kom på land kjente jeg at jeg var helt nummen i hendene og hadde "ice-cream headache" som følge av alle rullene i det kalde vannet. Må nok skaffe meg noe som kan beskytte hender og hode mot kaldt vann, finnes det "tørrhansker" og "tørrlue", tro? Hmm... *google...google* Ja, det gjør visst det! :o) Da er padlevinteren reddet...

Kan jo også si til slutt at jeg fortsatt var tørr på beina etter rulletreningen dvs. at jeg ikke måtte ut av kajakken én eneste gang. Rullene satt. Jippi! :o) (Ok, skal innrømme at jeg med dette i tankene ikke gjorde noe forsøk på håndrulla, hadde jeg gjort det ville saken vært en helt annen... Nok om det...)

3 kommentarer:

  1. Fy søren, du er blitt flink :-)

    Nå som du er blitt så flink kan du trene på hva du vil av ruller.
    Før handrulla fester du bare åra løst i strikkene på fremdekk.
    Misslykkes rulla, løsner du bare åra og ruller opp med denne.
    Eller enda bedre. Tar av vesten under vann og ruller opp med den :-)
    En back- up på back- upen he he...

    SvarSlett
  2. Du har nok litt høye tanker om rulleevnene mine, Jørn. hehe..

    Jeg blåser jo litt luft ut av nesa mens jeg ruller, så jeg har ikke tid/luft til å ta et nytt forsøk om rulla mislykkes.

    Du er jo superflink til å være lenge under vann, så kanskje du kan lære meg noen triks..? :)

    SvarSlett
  3. Vi får trene på dette i bassenget i vinter.
    Nå er det litt kaldt i vannet i våre trakter.

    Den beste måten å lære seg å være under vann på er å holde seg fast i noe under vann, slik at man ikke flyter opp og kan konsentrere seg om kun å være under vann.

    Men ikke alle klarer dette uten å få full nesa av vann. Som aktiv svømmer i ungdommen og mye fridykking har jeg heldigvis evnen til ikke å få vann i nesa.
    Usikker på om dette kan trenes opp???

    Hvis ikke er det neseklype som gjelder, men den har du jo ikke på når du padler he he...

    Har stor tro på at fi fixer dette :-)

    SvarSlett