mandag 13. september 2010

Så mye padling, så lite tid til blogg...

Her kommer rapport fra tre padleturer som har blitt padlet den siste uka. De var alle flotte padleopplevelser, men om jeg skal velge ut en favoritt må det bli den siste turen! :o)


Rulletrening på Veslesjøen 07.09.10:


Jørn tar butterfly rulla.
Bjørn Ivar er flink på høye støttetak.

Jørn tar enda en rulle.
Vet ikke hva den heter, men... :o)
Jeg og Marianne hadde avtalt etter rullekurset på søndag at vi skulle møtes for å trene på tirsdag. Som sagt så gjort, og i tillegg møtte også Jørn, Johnny og Bjørn Ivar.

Det ble en vellykket dag på Veslesjøen, for selv om jeg brukte litt tid fikk jeg til rulla til slutt. Og da jeg endelig klarte sveiperulla fikk jeg også til shot-gun og butterfly rulla. Jeg prøvde å rulle med litt forskjellige årer, min egen euroåre, GP åre og en Werner Shuna. Håndrulla gikk ikke så lett, der må jeg nok øve en del. Jeg bare kavet med armene og var ikke i nærheten av å få det til en gang. :o)

Jørn fikk til en flott rulle som jeg ikke vet om har noe navn. Han la seg ned mot bakdekket og pekte rett bakover med åra før han veltet seg rundt og sveipet seg opp igjen. Han fikk også til butterfly rulla og en "fremover-sveiperulle".

Jeg må også nevne at Jørn har fått seg ny åre! En flott Thygesen grønlandsåre. Nyyydelig.. En sånn vil jeg ha også. hehe.. Her prøver jeg ut shot-gun rulle med Jørns nye åre. Takk for lånet.. :o)



Tur rundt Håøya 11.09.10:

Lørdag dro Johnny og jeg nedover til Drøbak for å padle sammen med Marianne og Drøbak padleklubb. På brygga møtte vi to av de som var med på rullekurset, de skulle ut å trene på rulla. Vi padlet en tur bort til der de trente før vi startet selve turen, og det ble noen ruller på meg og Johnny også. (Jeg brukte dykkemaske, for jeg takler ikke vann i nesa. Og det er greit å se hva som er opp og hva som er ned... Juks? Nehhei..hehe..)

Rulletrening

Så la vi ut på tur rundt Håøya. Jeg er ikke vant til å padle i saltvann så det var mye spennende å se på for min del. Jeg tittet ned på bunnen og undret meg over hvor klart saltvann er. I ferskvann kan man sjeldent se bunnen, og vannet er mørkt og litt skummelt på en måte. :o) Saltvann er mye bedre å padle i, og det er mange flere artige ting å titte på! Havet er tydeligvis også varmere enn vannene på innlandet nå på denne tiden av høsten. Det er ikke å forakte det heller. :o)

Det var et fint område å padle i, selv om det var lett tåke og det regnet litt underveis var det en flott tur. Det var også veldig fint å prøve seg på rulling i saltvann. Johnny og jeg tok noen ruller underveis på turen, og jeg oppdaget at man ikke trenger GP åre for å ta shot-gun rulle. Det går fint med en Werner Shuna også. :o) Butterfly rulla bommet jeg på, og da ble det ble litt trening på stigeredning. :o) Jeg merket at jeg ikke er helt fortrolig med saltvann, for det kom krypende litt småangst når jeg lå i vannet og ventet på at Johnny tømte kajakken min for vann. Hvem vet hva som svømmer rundt der nede..hehe..

Vi stoppet litt her og der og vi la inn et par landpauser på turen også hvor vi koste oss med kaffe og en matbit. På rast nr.2 kom danskebåten (eller Kiel-ferga?) i full fart forbi, noe som skapte noen stooore bølger. Gutta kastet seg utpå for å leke litt, mens jeg og Marianne ble igjen inne på land. Jeg ble overrasket over hvor langt inn på land bølgene skylte, og hvor kraftige de var. Selv om vi hadde dratt kajakkene et godt stykke opp på land måtte jeg holde fast kajakken min for at den ikke skulle skylles med ut igjen. :o) Tok et par bilder, men bølgene ser ikke like store ut på bildene som i virkeligheten.

En pitteliten padler ved siden av en stooor båt!
Lek i bølgene
Denne bølgen prøvde å skylle
kajakken min med seg ut igjen...

På tilbaketuren blåste det opp litt og vi padlet i motvind og litt bølger. Det var veeeldig slitsomt, og det virket som om vi ikke beveget oss fremover i det hele tatt. Jeg ble glad da vi endelig nærmet oss brygga igjen! Turen ble ca. 14 km. og vi var (medregnet de mange stoppene og pausene) ute i 7 timer. En flott tur! :o)


Bølgelek og surf ved Larkollen 12.09.10:

Etter turen rundt Håøya på lørdag var jeg litt usikker på om jeg skulle bli med til Larkollen på søndag. Jeg har ikke padlet tur to dager på rad tidligere, men selv om jeg ble litt sliten etter lørdagsturen klarte jeg ikke la være å bli med på søndagens bølgelek.

Johnny og jeg møtte Marianne og de andre padlerne fra Drøbak padleklubb ved 11 tiden, og vi la ut fra brygga ca kl 11.30. Jeg kjente at skuldrene stivnet til med én gang jeg begynte å padle, og jeg tenkte at jeg kanskje ikke burde blitt med på turen. Det var ganske vondt de 2 første km, men når musklene ble gode og varme gikk stivheten over og jeg kunne begynne å kose meg. :o) Det var litt småbølgete på veien ut og vi padlet i motvind, og jeg ble faktisk litt sjøsyk på veien. Heldigvis ble jeg ikke skikkelig dårlig, bare litt uvel, så det gikk greit å padle allikevel. Da vi kom ut til øya 'Mellom Sletter' padlet vi inn og tok en rast før bølgeleken begynte.


Vi tok en pause før vi startet bølgeleken

Hadde jeg visst på forhånd hvor store bølger det var tror jeg ikke jeg hadde blitt med, så det var godt at ingen fortalte det. :o) Jeg vet ikke hvor høye bølgene var, men når jeg satt nede i dalen mellom to bølger ble de andre padlerne borte bak "bølgeveggen", og noen ganger måtte jeg se oppover for å se toppen av bølgene som kom mot meg. Når jeg fikk bølgene rett fra siden fikk jeg innimellom fanget fullt av vann da bølgen brøt over kajakken. Det var god trening på å ta støttetak, jeg holdt på å gå rundt en gang da jeg satt og filmet med mobilen i hendene og jeg fikk en bølge fra siden. (Prøvde å legge ut filmen fra episoden her, men det tok en evighet for programmet å 'behandle' filmen så jeg gadd ikke vente på det.)

Det var en utrolig morsom dag, det var helt fantastisk å leke seg i bølgene. Jeg fikk et par tre skikkelig fine surf-bølger. Man hørte det nærmest freste rundt kajakken når bølga tok tak og dyttet båten foran seg. (Det er godt mulig at jeg viser litt mye nybegynner-entusiasme i beskrivelsene mine, men det får nå bare være :o)...)

Det ble litt fotografering og filming midt i bølgene, selv om det var litt mer urolig vann enn jeg er vant til.. (Mildt sagt da jeg er vant til å padle på små, rolige innsjøer..hehe..)


Her sitter jeg nederst i en bølgedal og tar bilde
opp mot toppen av bølgen.
(Man kan så vidt skimte en padler på toppen av bølgen bak.)

Johnny måtte utføre en kameratredning
for å hjelpe en annen padler opp i kajakken igjen.

Neeesten på toppen av en bølge.
Tror padleruta må ha sett ut omtrent slik. :o)

Det var et flott førstegangsmøte med bølger, og jeg følte meg komfortabel og trygg hele tiden. Det var mange gode tips og råd å få fra de mer erfarne padlerne, noe jeg satte veldig pris på. En veldig lærerik opplevelse som jeg håper det blir flere av i nær fremtid.

Takk for en flott tur til alle som var med!

Og jeg må ikke glemme å ta med i fortellingen at jeg og Johnny fortsatt ikke var helt ferdige med padlingen for dagen. På kjøreturen hjemover kom vi nemlig frem til at det var mye lettere å ta en rulleøkt i Veslesjøen enn å måtte spyle bort saltvannet fra kajakk og utstyr med hageslange. Dermed fikk vi litt rulletrening i ferskvann også. Og jeg rullet faktisk uten å ha verken maske eller neseklype på. Et skikkelig gjennombrudd! :o)

En perfekt slutt på en perfekt dag, takk for at du var så streng og fikk meg til å droppe dykkemaska, Johnny! Hehe..

2 kommentarer:

  1. Hei, bra logg - hva du rekker! Når det gjelder den GPS'en så har det seg dessverre slik at jeg glemte å skru den av etter forrige tur på Glomma, som jeg husket å trekke fra - men - jeg husket ikke at vidunderet ble med i bilen hjem fra Vormsund (jeg ante tabben da jeg så maksfarten på remediet, var det mulig at turen med PadleiNes hadde holdt et slikt tempo?). Så turen lørdag var altså kun 14 km, ufattelig hva sløsing med tid en kan holde på med en herlig regntung dag i Drøbak. 14 km på 7 timer, hva slags maksfart blir det?! Men, og det er poenget, vi er flere som padler mer enn vi tenker eller blogger om dagen :-) M

    SvarSlett
  2. Hei, Marianne. :o)

    Da er det rettet opp i bloggen. Vanskelig å vite hva maksfarten var, men gjennomsnittsfarten skulle vel bli magre 2 km/t. (rødme) Hehe.. Vi hadde jo usannsynlig mange stopper og pauser underveis, da...

    Takk for de to flotte turene i helgen, forresten, jeg hadde det helt supert!! Bølgeturen må vi ta igjen så snart som mulig! :o)

    SvarSlett