mandag 20. september 2010

Storsjøen 19.09.10 Fellestur

Søndag var det høstens siste fellestur med kajakkgruppa. Kajakkgruppa i Nes Turlag hadde fått besøk av noen fra Drøbak padleklubb, og det ble til sammen 10 padlere med på denne turen. Kjempekoselig! Vi padlet ut fra Songnabben ved 12 tiden.


Klare for tur!

Jeg har ikke padlet på Storsjøen før, men det kommer jeg nok til å gjøre igjen. Det var en flott tur, med deilig vær, og det ble mye prating om kajakker og utstyr. Det ble også en del byttelåning av årer og snakk om padleteknikk. Veldig kjekt å høre andre padleres erfaringer og meninger om div. utstyr og teknikker, spesielt for meg som er nybegynner. Det at de erfarne padlerne er så flinke til å gi tips og råd til oss ferskinger er noe av det jeg liker best med disse fellesturene.



Siden jeg ikke hadde vært på Storsjøen tidligere googlet jeg litt før jeg dro. Litt sitering fra wikipedia:

"Storsjøen er en innsjø i Hedmark fylke og tilhører Glommavassdraget. Sjøen er delt mellom kommunene Sør-Odal og Nord-Odal med omtrent hver sin halvpart. Innsjøen er Nord-Odals mest kjente landskapstrekk.

Innsjøen er et reisemål for tyske campingturister."


Jeg kan godt forstå de tyske campingturistene,
for Storsjøen er en flott innsjø!

Jeg har i blogginnlegget om turen på Oppstadåa sitert fra oppstad.no, og siden dette er relevant også for Storsjøen siterer jeg like godt igjen:

"...Oppstadåa er svært spesiell, ved at den er et av få vassdrag her i landet der vannet renner to veier. Når det er flom i Glomma renner åa motsatt vei, slik at Glomma-vann renner inn i Storsjøen. På den måten blir Storsjøen et stort basseng som begrenser flommen langs Glommas nedre løp."


På Storsjøen er det både
'kriker og kroker' man kan padle inn i...
...og åpent vann hvor man kan nyte en vakker høstdag.

Merkelig nok så jeg ikke noe tegn til dyreliv på denne turen. Vanligvis ser vi bever eller interessante fugler og slikt på fellesturene, men denne gangen var det ingenting... (Bortsett fra muligens ei gjedde... Og en edderkopp som kom løpende over spruttrekket mitt...grøss...)
 
Når vi hadde kommet ca. halvveis padlet vi inn til land for å spise og drikke litt kaffe. For min del bestod matpakka av sjokolade, nøtter og havrekjeks... (noe jeg ble gjort oppmerksom på at visstnok ikke er mat... Sjokolade ikke mat? Kan det være sant?)



Godt med en pause underveis.
Koselig er det også!

På resten av turen ble det mer årebytting og kajakk-prat, og Jørn fikk prøve en Boreal Baffin som fikk positiv omtale etterpå. Jeg padlet en stund med GP åra til Jørn, og deretter fikk jeg prøve Werner Shuna 'bent shaft' i to forskjellige lengder. Det er jammen meg stor forskjell på årer, og at 10 cm mer/mindre i årelengde har så mye å si på padleopplevelsen var en ny erfaring. Min nåværende åre er 210 cm, men når jeg en gang skal gå til anskaffelse av ny åre tror jeg det blir en på 200 eller 205 cm.

Turen tilbake til Songnabben gikk raskt, og vi var tilbake på land kl. 16.00. Vi fikk forresten trent litt på rulling før vi gikk i land. Prøvde meg på å rulle med en norsaq, men det ble bare et noe komisk forsøk. Hadde ikke peiling på hva jeg drev med i det hele tatt der jeg hang under kajakken. Det er bare én ting å gjøre; trene!

Da gjenstår det bare å si takk for turen alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar