lørdag 4. september 2010

Veslesjøen 03.09.10

Noen ganger føles det som om man har tatt seg vann over hodet, og det var slik jeg følte det på Veslesjøen på fredag... Bokstavelig talt! :o)

Jeg fikk melding på tlf. om at Johnny skulle til Veslesjøen for å trene teknikk på fredag, så da slang jeg meg selvfølgelig med. (Bilder blir det heller dårlig med i dette blogg-innlegget, for de fleste viste seg å være av så elendig kvalitet at de ikke kunne brukes.) Det ble Johnny, Tor og meg som møtte opp. Tor har nettopp kjøpt seg kajakk, en Valley Club. Han var godt fornøyd med kjøpet, og kajakken passet ham veldig bra. :o)

Ny kajakk!

Vi startet med å padle en runde rundt sjøen for å få litt varme i oss før vi startet treningen. Tor prøvde ut forskjellige teknikker med den nye kajakken, bl.a. en fin åreposeredning, og han fikk tips og råd om forskjellige styretak, støttetak, kanting og egenrednings-teknikker. Vi byttelånte også årer, for ikke bare har han kjøpt seg en flott kajakk, han har kjøpt en flott åre også. Jeg husker ikke helt hva slags åre det var (kan det ha vært 'Swift'?), men den var virkelig god å bruke!


Litt instruksjon...

Johnny trente på å sculle og å rulle på "pliktsiden", og jeg synes han gjorde det riktig så bra. Jeg blir så imponert hver gang jeg ser noen ta rulla! Det ble litt sculle trening på meg også, og jeg gjorde noen halvveis mislykkede forsøk på static-brace.


Johnny på vei opp av rulla.

Da vi var tilbake ved flytebrygga trente vi litt på sideveis forflyttning før jeg spurte Johnny om han kunne hjelpe meg med å trene på å henge opp ned under kajakken. Jeg er litt uvant med å være under vann, så jeg syntes det var fint at han kunne følge litt med på hva jeg gjorde. :o) Det gikk overraskende bra! Jeg holdt meg for nesa første gangen jeg tippet rundt, og lå en liten stund opp ned under vann. Jeg har ikke gjort dette før, og jeg syntes det var en eiendommelig følelse å ligge der opp ned. Opplevelsen ga mersmak, og neste forsøk ble utført umiddelbart. hehe.. Denne gangen skulle jeg klappe med hendene på bunnen av kajakken mens jeg hang opp ned. Det gikk også greit, og jeg prøvde meg (muligens noe ambisiøst, host..kremt..) på en håndrulle opp igjen... Noe som ikke gikk like greit, og jeg endte opp med omtrent en liter vann i nesa... :o)

Etter at de første forsøkene var gjennomført foreslo Johnny at vi skulle padle litt nærmere land, slik at han kunne stå i vannet ved siden av kajakken min. Så kunne jeg velte kajakken og prøve å vippe meg opp igjen ved hjelp av åra og hoftebevegelse. Vel, jeg stilte meg noe tvilende til hele greia, men det gikk kjempefint og det var veldig gøy! Flere forsøk ble gjennomført, litt dypere i vannet for hver gang. Jeg var ikke dypere enn at hodet var ca. 20 cm under vann før jeg vippet meg opp igjen, men det var et skikkelig gjennombrudd for meg. Nå virker rulla litt mer overkommelig, og jeg er ikke redd for å være under vann lenger.

Neste trinn ble å prøve å rulle helt rundt, noe jeg feilet ganske så grundig på, men hvor mye kan man forvente etter en halv times trening? hehe.. Jeg gjorde to forsøk før Johnny foreslo at han skulle vippe kajakken opp igjen for meg etter at jeg veltet ned, slik at jeg kunne få kjenne på hvordan det føles å rulle helt rundt. Jeg skulle lene meg bakover og "sveipe" med den ene hånda når han rullet meg opp igjen. Det var veldig morsomt, nesten som å kjøre karusell! :o) Til slutt frøs jeg så fælt at jeg måtte gi meg, men jeg lærte virkelig en hel del denne dagen! Jeg er veldig takknemmelig ovenfor Johnny for at han gadd å stå i vannet og instruere og hjelpe meg. Tusen takk!

(Oi, ble mye tekst dette, men siden jeg er nybegynner med padling synes jeg det er fint å kunne skrive ned litt om utviklingen min som padler. Da har jeg noe å se tilbake på og le av senere..hehe..)

Vi avsluttet med en padlerunde rundt sjøen med litt mer styretak og kanting, så dro vi kajakkene på land og pakket sammen for å dra. Nok en gang var jeg kald og sliten, men strålende fornøyd med kvelden da jeg satte meg i bilen for å kjøre hjem.

Takk for en lærerik dag, Tor og Johnny! :o)

3 kommentarer:

  1. Kjempebra Trude ! Du utvikler deg i rekordfart ! og er IKKE redd for vann i nesa lenger.Lykke til på rullekurset i morgen.

    Johnny

    SvarSlett
  2. Takk, Johnny. :o)

    Du lærte meg i går at å få vann i nesa ikke er det samme som å drukne, så nå føler jeg meg _skikkelig_ klar for rullekurs!!

    Gleder meg til neste gang vi skal ut å padle!

    SvarSlett
  3. Fantastisk :-)

    Morro å lese om utviklingen din!

    SvarSlett