mandag 4. oktober 2010

Funnefoss 03.10.10

Kl. 06.30 søndag morgen lastet jeg kajakken på hengeren og kjørte av gårde i mørket. Jeg møtte de andre ved Hagen camping kl. 07 og planen for dagen var å først padle opp Sagstuåa og deretter padle litt i strømmen nedenfor Funnefoss. Mens vi lastet av kajakkene og gjorde oss klare lysnet det av dag, og innen vi hadde kommet oss på vannet var det blitt helt lyst. Himmelen var overskyet, men noen lysstråler stakk da igjennom her og der.


Tidlig en søndags morgen...
Ut fra Hagen camping
Marianne og Tor
 Vi krysset over til den andre siden av Glomma og padlet inn Sagstuåa. Tanken var at siden det var tidlig på morgenen kunne det være gode sjanser for å se dyreliv oppover åa. Med én gang vi var kommet inn i åa hørte vi et stort plask litt foran oss. Beveren så oss komme før vi så den, og den slo med halen og forsvant. Et lite stykke lenger opp overrumplet vi enda en bever, den svømte en kort stund rett ved kajakken til Marianne før den også slo med halen og dukket under. Resten av turen oppover var uten flere dyreopplevelser, men det var koselig å padle der allikevel. Veldig fredelig...





Det var mindre vann i Sagstuåa denne gangen i forhold til forrige gang vi padlet der, og det var en del steiner som måtte manøvreres rundt. Vi padlet så langt opp som man kommer med kajakk før vi snudde og padlet nedover igjen.



Man kommer ikke videre her... Grunt og steinete.

Siste bildet fra turen.
Fikk ikke tatt noen bilder fra strømpadlingen
nedenfor Funnefoss.

På vei nedover gikk mobiltlf. min tom for strøm, og jeg fikk ikke tatt flere bilder. Det var dumt, for jeg fikk dermed bare tatt bilder av oppvarmingen og ikke av selve målet for turen; nemlig Funnefoss. (Jeg må enten kjøpe nytt batteri, eller ny tlf... Dette er tredje gangen jeg går tom for strøm før turen er ferdigpadlet. Grrr...)

Vi padlet ut på Glomma igjen og krysset over for å komme inn i strømmen nedenfor Funnefoss. Der kjente vi litt på hvordan strømmen påvirket kajakken, og trente på forskjellige teknikker og styretak. Jeg har ikke padlet i strøm tidligere, og dette området er fint å prøve seg i for en nybegynner. Det er noen steder med mye strøm, og andre med lite. Jeg turte ikke å utfordre for mye siden jeg ikke har hjelm og det kan være steiner i området, men jeg padlet da inn i strømmen og prøvde ut litt forskjellig. Jeg merket at båten ble dratt først til den ene siden så til den andre, og åra fikk ikke like godt tak i strømmen som på stille vann. Åra fulgte på en måte bare med strømmen bakover, så jeg måtte legge mer kraft på åra i hvert tak.

Etter en stund padlet jeg inn til steinene ved stranden og gikk i land på en av dem. Jeg satt der og koste meg med kaffe mens jeg så på at Jørn trente på rulla og de to andre lekte i strømmen. Marianne kom bort for å prøve seg litt på rulla, og jeg fant ut at jeg fikk pakke bort kaffen og trene litt jeg også. Det ble bare to ruller på meg, for vannet var iskaldt og det var vondt å dukke hodet under. Må få kjøpt meg en neopren hette slik at rulletreningen kan fortsette litt lenger utover høsten. Etter hvert fant vi ut at det var på tide å avslutte for dagen og vi padlet inn ved Hagen camping igjen. Vi var pakket og klare for hjemreise når klokka var 10.

På vei hjem vurderte jeg å stoppe på Vormsund for å padle en tur opp Vorma også, men fant ut at jeg fikk ta det en annen dag. Når jeg bar kajakken inn i uthuset hjemme angret jeg på at jeg ikke tok den Vorma turen... Padling er tydeligvis sterkt avhengighetsskapende, og noen ganger vil man bare ha mer...



2 kommentarer:

  1. Hei! Jeg skal få lagt ut bildene du tok med kameraet mitt, flere gode der, men jeg sliter med oppløsning og treg lasting. Vi møttes "nesten" i Vorma, jeg var innom Esso og klarte med nød og neppe svinge til høyre mot Årnes og huslige gjøremål. Ring neste gang, så lar vi oss friste - Sees!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg skal ringe neste gang. Synd du og Jørn skal ha padlepause denne uka. Jeg regner med at jeg tar en tur på fredag..og lørdag..og søndag... :)

    SvarSlett