mandag 18. oktober 2010

Oksenøya, Middagsbukta 17.10.10

Nå var det endelig tid for å padle i saltvann igjen. Herlig! Vi kjørte i samlet tropp inn til Oslo ved 12 tiden på søndag for å padle ut fra Oksenøya marina og bort til Middagsbukta. Ved marinaen møtte vi Catharina som også ville være med på tur i godværet. Vi la ut fra brygga kl. 13.30, og vi ble til sammen 5 stk. som padlet denne turen.





Det var nydelig vær; strålende sol, blå himmel og passe kjølig temperatur. Ruta vi fulgte er jeg ikke helt sikker på, da jeg aldri har padlet her tidligere og jeg blir litt småforvirret/retningsvill av å padle mellom øyer og inn i bukter, men jeg er ganske sikker på at vi padlet ut fra Oksenøya marina, forbi Borøya og inn i Middagsbukta...

På vei ut til Borøya ble det lagt inn litt tid til rulling. Jeg har noen ganger litt problemer med rulla når jeg har tørrdrakt på, for den er ikke 100 % tett i halsen og blir raskt full av luft, og når den er full av luft kommer jeg meg ikke lenger rundt enn til midt under kajakken før det blir bråstopp. Static brace går derimot utmerket med litt luft innenfor tørrdrakta.. hehe.. Jeg merket at det lakk inn vann i nakken når jeg rullet (kaldt!!), så jeg må få gjort noe med latex-halsen på drakta.

 
Svaner
Lykkelige padlere
Nydelig vær!
Jørn må ta litt bilder han også. :)
 Tempoet på turen var saaakte, og det passet meg fint på en flott dag som dette. Da får man tid til å ta bilder og titte seg rundt samtidig som man kan nyte den deilige høstsola. :) Det ble en del bilder i motlys på denne turen, for vi padlet med sola i ansiktet på vei ut. Og siden kameraet mitt gikk tom for strøm da vi rastet ble det ingen bilder fra hjemturen.

Det blir flotte silhuettbilder i motlys!

Marianne øver på parallellforskyvning.


Pause.
Selv om det er jeg som er fotografen har jeg klart å snike meg med på bildet...
Om ikke annet enn med skyggen min... :)

Når vi hadde drukket kaffe og skravlet inne på land satte vi kursen hjem, men ikke før vi hadde tatt en rulleøkt til! Marianne var pessimistisk til rulla, som vanlig, men det hadde hun ingen grunn til. Hun tok en flott rulle med Nordkappen sin. Kjempegøy! :o)

Jeg prøvde meg på sveiperulle, shot-gun rulle og butterfly rulle. Det gikk bra bortsett fra én mislykket shot-gun rulle. Jørn mente det var det tidligere nevnte 'luft-i-tørrdrakt' syndromet som rammet meg... Og jeg synes det er helt greit å ha noe å skylde på... hehe..

Johnny tok vel nesten tur-retur Oksenøya-Middagsbukta som en eneste sammenhengende rulle, og Jørn (som på forhånd hadde sagt at han ikke skulle rulle på denne turen) klarte heller ikke å la være.

På turen hjem la vi inn en padleøvelse. Den gikk ut på at vi alle padlet i linje etter hverandre og den siste i rekken skulle padle så raskt han/hun kunne fremover og legge seg som nr. 1. Slik fikk vi opp tempoet litt og vi ble gode og varme.

Vi var tilbake ved Oksenøya marina rundt kl. 17.30, og både kajakker og padlere fikk en god spyling med vannslange for å få bort saltet. Vi pakket sammen utstyr og lastet opp båtene, og gjorde oss klare for å dra hjem igjen. Da oppdaget jeg at den vanntette posen mobilen min lå i ikke var så vanntett allikevel... Det fløt vann rundt inne i posen, og mobilen var gått i svart. Så nå ligger den til tørk på baderomsgulvet, men jeg har ingen håp om at den vil våkne til liv igjen. Enda godt det var en gammel mobiltlf., jeg har ønsket meg ny en god stund allerede, så det var ikke den helt store krisen. :o) Det blir nok kjøp av vanntett mobil på meg en gang i nærmeste fremtid...

Tusen takk for en flott tur, alle sammen!

4 kommentarer:

  1. Vanntette poser er bare vanntette til det går hull på dem. De plastikkposene er jeg livredde, synes ikke de er holdbare i det hele tatt. Nå bruker jeg vanntett boks, heller, det virker mer solid.

    Litt nysgjerrig, hvor langt er det fra der dere holder til og dit dere padla i dag? Lurer litt på hvor langt andre kjører for padletur. :)

    SvarSlett
  2. Hvis det ikke blir vanntett mobiltlf. så blir det nok en slik boks på meg også. :) Det var heldigvis ikke en dyr tlf.

    Det er vel ca. 6 mil inn til der vi padlet i går. Ellers er det f.eks. ca. 8 mil til Drøbak. Det tar litt over én time å kjøre, men jeg har vært heldig hittil for jeg har vært passasjer hver gang... :o) Jeg er redd for å rote meg bort når jeg skal kjøre i Oslo-området.

    SvarSlett
  3. Du må slutte å være så usikker på deg selv What?
    Du klarer jo alt du setter deg fore :-)

    Ett skikkelig multitalent :-)

    SvarSlett
  4. Takk for det, Jørn. :o)

    ...men har jeg vært usikker på meg selv i det siste? Trodde jeg hadde klart å riste det værste av meg, jeg. Nå ble jeg usikker... hehe... :D

    SvarSlett