lørdag 23. oktober 2010

Tåketur på Vorma 23.10.10

I dag ble det en tur på Vorma igjen, til tross for tåke og kaldt vær. Jeg la ut fra Vormsund brygge kl. 14.30 og padlet i godt tempo oppover.


Tåke...

Vannstanden var blitt lavere siden sist jeg padlet der, og strømmen var heller ikke så stri. Jeg vet ikke om det er fordi vannet er blitt kaldere, eller fordi elva renner langsommere nå, men vannet var skikkelig klart og fint. Jeg kunne tydelig se bunnen og alt som befant seg der nede under overflaten, masse planter og trestammer. Siden jeg nettopp har kjøpt meg vanntett kamera (Samsung WP10) prøvde jeg å ta et undervannsbilde, men det var nok litt lite lys for det ble ikke så veldig bra. Her er det iallefall:


Under vann.
Kulda har satt sitt preg på naturen nå, trærne var hvite av rim og med tåka over vannet ble bildene nesten i svart-hvitt. Flotte omgivelser å hvile øynene på mens jeg padlet. :o)




Underveis på turen letnet tåken og sola kom frem. Herlig! Det gikk raskt å padle oppover så jeg tok meg tid til å stoppe for å ta bilder. Jeg måtte jo teste ut litt forskjellig med det nye kameraet. :o) ...men plutselig blinket det 'low battery' på skjermen, og jeg tenkte det var best å spare resten av strømmen til hjemturen.




Etter ca. 1 ½ times padling gikk jeg i land for å ta en pause. Jeg tente opp et lite bål for å grille ostesmørbrød, og rigget meg til med en kopp varm kaffe i hånden. Da jeg tok opp fotoapparatet for å ta bilde av den lille leiren min (og bruke siste rest av strøm på kameraet) innså jeg at 'low battery' betyr 'ingen flere bilder'... På det gamle kameraet mitt kunne jeg tyne ut minst 10 bilder til etter advarselen om lite strøm, men på det nye var det tydeligvis ingen forvarsel å få... Batteriet var tomt, og det var lite jeg kunne gjøre med den saken. Heldigvis hadde jeg mobilen å ta bilder med, så selv om det ble litt dårlig bildekvalitet fikk jeg da dokumentert både rasteplassen og turen hjem igjen. :o)

(Mobilen min har forresten våknet opp igjen fra de døde. Jeg trodde den kveldet etter oversvømmelsen i den vanntette posen sist søndag, men etter noen dager på baderomsgulvet kviknet den til igjen. Dermed kunne jeg kjøpe nytt fotoapparat istedenfor ny mobil, hehe.)



På solsiden av elva var rimlaget på trær og gress smeltet,
 det var godt å ha liggeunderlag å sitte på i det våte gresset.

Grilling over glørne. Ostesmørbrødene ble akkurat passe svidd. :o)

Rasten ble forholdsvis lang, for det var koselig å sitte ved mini-bålet og svidd ostesmørbrød har sjeldent smakt så godt. :o) Da jeg var klar til å dra hjem igjen var lukene på kajakken frosset og fulle av is, så jeg styret en del med å få satt de på plass. Det var ikke enkelt med kalde hender, jeg må nok smøre lukene med et eller annet slik at de glir litt lettere på.


På turen hjemover var det flotte farger på himmelen.

Solen gikk ned bak trærne mens jeg padlet nedover, men det gikk raskt å padle og jeg var nede ved brygga igjen før det ble mørkt (ca. kl. 18).

Jeg hadde en skikkelig fin tur, og jeg gleder meg allerede til neste!

7 kommentarer:

  1. Nydelige bilder.
    Skal følge blogen din fremover.

    SvarSlett
  2. Så hyggelig. :o) Fint at du liker bildene.

    Jeg gikk inn på bloggen din og tittet. Har ikke sett den bloggen tidligere, men kommer til å følge med der fra nå av. :o)

    SvarSlett
  3. Ser du sviktet Bixit`en i dag he he...

    Vorma er fin på denne årstiden, og enda finere om vinteren.
    Kjørte over Uåa i går, og den var frosset :-O

    SvarSlett
  4. Ja, jeg tenkte at Bixit ikke egnet seg til grilling, men kanskje prøver jeg det neste gang... :o)

    Hmm, Uåa frosset... Det var dumt, jeg hadde lyst til å padle der igjen før vinteren. Jeg er tydeligvis for sent ute.

    SvarSlett
  5. Ser ut som det har vært en topp tur. Synd Uåa er frossen.Trodde vi kunne fått til en fin akebakke der før den frøs helt til. Rim på gresset kunne gitt god fart ut i uåa.

    SvarSlett
  6. Det kan tine igjen hvis det blir en gråværsperiode Johnny, vi minner deg på den ideen utover :-) For øvrig, Trude, du tar utrolig flotte bilder, trenger ikke bli kje av Vorma hvis utsikten er målet nå på høst og vinter.

    SvarSlett
  7. Johnny: Vi finner nok en annen akebakke skal du se. :o)

    Marianne: Så koselig at du synes bildene er fine, det er virkelig idyllisk å padle oppover Vorma nå. Tenkte jeg skulle prøve å få med dere i gruppa på en grilletur i løpet av november. :o)

    SvarSlett