lørdag 2. oktober 2010

Tur-retur Årnes - Hennisand 01.10.10

Nok en flott kveld i kajakken. Været var ikke strålende slik som på tirsdagsturen, og mobilkameraet mitt syntes tydeligvis ikke slikt vær egnet seg som motiv, så bildene ble noe mørke og kornete. Jeg møtte Marianne på Årnes brygge ved 17.40 tiden, og vi la ut på tur ca. kl. 18. Vi padlet oppover elva og ble enige om at vi skulle snu når klokka var blitt 19, så fikk vi se hvor langt opp vi kom. På turen oppover ble det tid til både skravling og fotografering.


Ut ved Årnes brygge.
Flotte høstfarger!
En speilblank Glomma.

Det ble også noen stopp underveis hvor vi trente på å vende kajakkene 360° på så få åretak som mulig, og når vi var kommet opp til Hennisand trente vi på parallellforskyvning. Jeg begynner så smått å få til denne teknikken, men jeg har ennå mye trening foran meg for å mestre den helt.


Det blir raskt mørkt nå på høsten.

Da det begynte å skumre allerede mens vi trente på parallellforskyvninger tok vi oss ikke tid til å gå i land for å ta pause. Isteden bestemte vi oss for å øve litt på rulla i det kalde vannet. Jeg sprutet vann i ansiktet før jeg prøvde meg på den første rulla, men fikk allikevel litt sjokk da jeg dukket under. Vannet var #&.//% kaldt!! Jeg ble litt overrumplet av vanntemperaturen, og jeg bommet på den første rulla (alltid greit å ha en unnskyldning når ting ikke går som planlagt). Jeg kom meg ikke lenger rundt enn til midt under kajakken, der ble jeg hengende, og dermed ble det wet-exit, cowboyentring og utpumping av vann... På forsøk nr.2 gikk det bedre, jeg kom meg greit rundt og opp igjen. Så var det Marianne sin tur, hun har slitt litt med å få tak på rulla etter at vi var på kurs, men i dag satt rulla! Hun sa på forhånd at hun ikke trodde hun kom til å få det til, men hun rullet tilsynelatende lekende lett og hun formelig skvatt opp igjen av vannet. Supert!!

Gratulerer Marianne!!
   
Etter rullingen var klokka blitt 19.30 og vi begynte å padle tilbake igjen. Vi padlet medstrøms, og da det nå var blitt for mørkt til å ta bilder og tulle rundt med teknikktrening slik vi gjorde på vei oppover, tok det ikke lang tid før vi var nede ved brygga igjen. Ca. kl. 20 var vi kommet oss på land, der fikk jeg noen tips og råd om vanntette pakkposer og pakking av utstyr i kajakk. Siden jeg har tenkt til å delta på bølgefestivalen i Hvaler, og aldri har pakket kajakken for helgetur tidligere, var det velkomment med litt undervisning på det området.
   
Når alt utstyr var lastet i bilene og kajakkene var stroppet fast for hjemreise avtalte vi å padle litt på søndag også. Hvis ikke andre, mer spennende, padlealternativer dukker opp blir det sannsynligvis (høstens siste?) rulletrening. Vi får se...

Takk for turen; Marianne!

2 kommentarer:

  1. Jeg og kona satt i bilen utenfor Dahlkiosken og spiste Kebab.
    Der så jeg dere gled oppover Glomma.

    Kebaben smakte liksom ikke helt :-(

    SvarSlett
  2. Det er forståelig...

    Godt at du skal padle i morgen, da.
    Det blir gøy! :)

    SvarSlett