mandag 11. oktober 2010

Vorma 10.10.10

Søndag var det klart for en ny tur opp Vorma. Jeg hadde en skikkelig flott alenetur der på fredag, og nå ble turen gjentatt sammen med Johnny. Siden han hadde lånt bort bilen sin i helga, men hadde veldig lyst til å padle, dro jeg for å hente ham. Stakkaren har jo ikke vært på vannet på nesten én måned. (!) Vi var fremme ved Vormsund og klare til å legge ut på vannet ved 16 tiden. Været var nydelig! Strålende sol og klar, kjølig høstluft.



Det er (som jeg skrev i forrige blogginnlegg) høy vannstand i Vorma nå, og strømmen er ganske sterk, så det tok litt tid å padle oppover. I tillegg ville jeg ta bilder hele tiden og fotopausene resulterte i at vi ble tatt med bakover igjen av strømmen, og vi måtte padle samme strekningen flere ganger. :o) Tiden jeg brukte på å ta bilder benyttet Johnny til å leke seg litt med rulla.


Mr. Rullesveis




(Johnny; Jeg fikk meg ikke til å skrive det du foreslo som kommentar til videoen, men jeg trekker fortsatt på smilebåndet av det..hehe..)

Innimellom fant vi steder inne ved land hvor strømmen ikke var så sterk, og da gikk det litt raskere fremover. Vel, iallefall til jeg fant det for godt å ta litt bilder igjen... Det ble mye fotografering på turen.






Solen gikk ned bak trærne mens vi padlet. Vi fortsatte videre, for selv om solen var borte var det ennå lyst og fint. Og dessuten er det jo en flott padleopplevelse å ta turen tilbake i mørket.


 

Etter en stund fant vi ut at det var på tide å gå i land for en kopp kaffe og litt å spise. Vi tittet igjennom bildene og filmsnutten på kameraet, hoppet og spratt litt for å holde varmen og snakket litt om at kajakkgruppa snart bør ta en tur (kanskje på Vorma?) med bålfyring og grilling. Mens vi satt og drakk kaffe prøvde jeg å fange inn den fredelige kveldsstemningen med fotoapparatet, og jeg fikk faktisk et bilde eller to som ikke ble altfor kornete.



Når vi la ut på turen tilbake til Vormsund brygge var det blitt ganske mørkt, kaldt var det også blitt. Vi padlet oss varme før vi krysset over til den andre siden av elva og lot oss drive nedover med strømmen. Alt var helt stille, ikke en lyd var å høre fra dyr inne i skogen. Jeg la meg bakover på dekket av kajakken og nøt synet av stjernehimmelen. Deilig! Jeg må si at jeg har blitt glad i å padle i mørket, noe som muligens er litt rart siden jeg egentlig er skikkelig mørkredd... :o)

Etter litt fri-flyt nedover med strømmen begynte vi å padle igjen og var snart tilbake ved brygga. Vi var på land kl. 20. Det er utrolig hvor raskt det går når man padler medstrøms. Vi brukte ca. 2 ½ time på vei opp og ca. 40 min på vei ned. En kjempefin tur!

Takk for koselig selskap, Johnny! :o)

5 kommentarer:

  1. Flotte farger! Her forsvant det meste av høstfarger i vinden i helga. :(

    SvarSlett
  2. Takk for flott tur !.Vannet var iskaldt,det var grunnen til at jeg stønnet så fælt etter å ha rullet,og ikke en reaksjon av å ikke ha padlet på snart en måned he..he..

    SvarSlett
  3. Miamaria: Høsfargene er flotte, ja, men ingenting i forhold til den nydelige naturen du har bilder av i bloggen din. :) Drømmer meg skikkelig bort når jeg ser bildene fra turene dine!

    Johnny: Javel, hehe... Stick to your story... ;o)

    SvarSlett
  4. Flotte bilete, What? Særleg dei siste! ;-)Hausten er ein flott tid for padling. Gledar meg til soloturane mine i den mørke årstiden.

    SvarSlett
  5. Så koselig at du titter innom bloggen, Odin. :)

    Var innom og så på bølgebildene i bloggen din, og de var virkelig flotte!

    Du har rett i at høsten er en flott tid for padling, det er nesten en litt magisk stemning når mørket senker seg og alt man kan høre er lyden av åra som bryter vannoverflaten.. :) Herlig!

    SvarSlett