mandag 22. november 2010

Fellestur på Vorma - med bålfyring og grilling 21.11.10

En stund nå har jeg tenkt på å få med meg kajakkgruppa på en fellestur med grilling. På onsdag sendte jeg ut e-post med invitasjon til tur, og søndag var vi 8 stk. som møtte opp på Vormsund brygge. Vi møttes litt før kl. 10, og var klare for å legge ut på vannet en halvtimes tid senere. 3 stk. fra Kunnskapsbyen ro- og padleklubb (KRoP) var med oss på denne turen, veldig hyggelig at de ville være med Nes-gjengen ut på tur.


Klare for tur!

Vi startet turen i rolig søndagstempo, himmelen var overskyet og det var derfor ikke så kaldt, kanskje -1 til -2 °C. På turen oppover til grillplassen ble det både pratet og tatt bilder, det ble også speidet etter potensielle akebakker (noen bakker ble funnet og lagret i minnet til senere bruk) - kort sagt en koselig tur. Kjell og jeg snakket litt om hvordan man lager grønlandsårer. Jeg har satt 'snekkerbodprosjektet' mitt litt på vent, men nå fikk jeg ny giv, for Kjell har laget årer selv og hadde mange gode tips å komme med. Åra han brukte på turen var egenprodusert, og jeg var så heldig å få låne den etter pausen. Den var som en drøm å padle med. Det er faktisk den beste åra jeg har prøvd!


På tur oppover...

...fortsatt på tur oppover...

Terje - en hyggelig kar.

En liten km sør for Svanfossen padlet vi inn til land. Der laget vi oss en koselig liten leirplass hvor vi tente opp bål, grillet pølser og drakk kaffe. Johnny måtte dessverre dra litt før oss andre, men bortsett fra ham var det ingen som hadde det travelt. Jeg prøvde å få tatt et bilde av alle turdeltagerne rundt bålet, tydeligvis ingen enkel oppgave for det manglet visst én eller annen på alle samlingsbildene jeg tok. Her er noen av bildene fra bålkosen:


Jørn, Marianne, Sverre, Kjell, Johnny, Karin
- og Terje utenfor bildet et sted...


Kjell delte ut varm suppe som forrett.

Marianne, Terje og Johnny venter på at
pølsene skal bli godt nok svidd...

Bålkos

Noen hadde også med seg eget kokeapparat til kaffebrygging.
Hvem trenger å dra kajakken på land når man kan parkere i isen...?


Etter pausen ble det bestemt at vi skulle ta turen opp til Svanfossen før vi padlet hjem. På turen opp fikk jeg litt drahjelp av Terje der strømmen var sterkest, for jeg har skadet meg ved ribbena og det var vondt å ta i mot strømmen. Takk, Terje, veldig snilt!

Jeg har ikke padlet helt opp til slusene tidligere, og det skal innrømmes at det så fristende ut å leke seg i vannstrømmen. Det får bli en annen gang når jeg har med hjelm og er blitt kvitt skaden i siden. Marianne er nok ikke vond å be når det kommer til leking i strømmen der oppe, så det kommer nok snart et spørsmål om det fra meg.

Oppe ved slusene samlet alle seg i en flåte så jeg fikk tatt bilde av hele gjengen. Underveis i fotoseansen inntraff en front mot front kollisjon mellom fotograf og flåte, men slik fikk jeg da med litt av min egen kajakk på bildet. Hehe..




På veien nedover padlet vi medstrøms og det gikk raskt unna. Jeg padlet med den tidligere nevnte grønlandsåra til Kjell, den var virkelig god å padle med! Den gikk veldig mykt i vannet, åra ga litt etter på slutten av hvert tak og jeg kjente en slags 'snert' som forplantet seg fra åretuppen og oppover i skaftet. Vanskelig å beskrive, men jeg likte hvordan åra gikk i vannet og hvordan den føltes i hendene. Håper jeg får til å lage en lignende åre selv...

Da vi var tilbake ved brygga på Vormsund tok Marianne en rulle i det kalde vannet. Brr... Ikke tale om at jeg hadde gjort det frivillig nå når det er blitt så kaldt, men Marianne sa bare; ' nehh, det er ikke kaldt...' Hehe.. Vet ikke helt om jeg tror på henne, men...

Vel, vel... Vi pakket sammen kajakker og utstyr, og kl. 15.45 var vi alle på vei hjem igjen etter en vellykket søndagstur. Nok en flott dag i kajakken! Turen ble på 15,5 km og vi var ute i  4 ½ - 5 timer.



Her er ruten vi padlet

Da gjenstår det bare å si tusen takk for turen til Kjell, Sverre, Terje, Jørn, Johnny, Marianne og Karin!

5 kommentarer:

  1. God kveld, nå hadde jeg bestemt meg for å legge ut min versjon før jeg leste din - men jeg klarte ikke la være :-) Jeg får slå en variasjon. Takk for turen uansett! - og vi får få med oss en vakt en gang der oppe så vi ikke går oss vill i strømmen, en gang til våren..

    SvarSlett
  2. Takk for en hyggelig tur og ett flott initiativ :-)

    SvarSlett
  3. Marianne: Ja, det er vel kanskje best å vente til våren. Litt varmere i vannet da...

    Jørn: Takk selv! :)

    SvarSlett
  4. Hei! Kjekt at du vil følge bloggen min, og eg synest det er interessant å følge padlinga på andre sida av fjella, så eg heng meg på din og. Flott turrapport og fine bilder !

    SvarSlett
  5. Så hyggelig, Kjell. :) Jeg synes det er artig å følge med på andres padleblogger og se bilder fra områder jeg aldri har vært. Det er en helt annen natur i ditt padle-eldorado enn i mitt. :)

    SvarSlett