søndag 14. november 2010

På leting etter akebakker ved Vorma/Glomma 14.11.10

I dag dro Johnny og jeg ut på leting etter fine bakker ned mot vannkanten... Bakker som kan brukes til litt alternativ kajakklek. Aking! Nå som snøen har kommet, og vanntemperaturen ikke lenger lokker til rull, tull og tøys, må man jo finne andre morsomme ting å gjøre i kajakken. Det er koselig nok å padle turer, men man må jo variere litt...

Jeg fant frem barnet i meg, lastet kajakken på hengeren og dro for å møte Johnny på Vormsund. Dessverre ble det ikke noe kajakk-aking denne dagen, det var rett og slett ikke nok snø ennå, men vi fant et par potensielle akebakker til fremtidige turer. Så selv om barnet i meg måtte stues bort igjen (midlertidig), har jeg håp for fremtiden!

Vi startet rekognoseringsturen kl. 10, planen var å padle fra Vormsund brygge ned til Glomma og fortsette oppover Glomma til Uåa. På veien speidet vi etter mulige akebakker, men der det var bratte nok bakker var det for grunt vann nedenfor. Det fristet ikke å sette utfor der med kajakkene, for det ville blitt bråstopp på vei ut i vannet... Andre steder var det for mye stein og for lite snø... Men ett sted vil nok bli en flott akebakke når det har kommet noen cm til med snø; en brygge nedenfor en ganske bratt skråning. Nesten som en liten kajakk-hoppbakke.

Da vi var fremme ved der Vorma renner ut i Glomma ble vi møtt av et isflak. Siden jeg startet med padling i sommer har jeg ikke padlet gjennom is før, og det måtte jo testes. Det var ikke så tykk is, men nok til at vi til slutt måtte finne oss i å padle rundt.



Et isflak der Vorma møter Glomma.
 
Isbryteren...

Etter å ha lekt oss litt i isen fortsatte vi oppover Glomma. Tempoet var bedagelig, vi hadde tid til både å prate og å undersøke lovende akebakker. Ikke no' stress, veldig koselig.

Når vi kom opp til Uåa så vi at det ikke var noe håp for aking der heller, Uåa er helt frosset.


'Kong Vinter' sa at vi ikke fikk padle inn i Uåa...

...isen var for tykk.

Issørpe...
 


Da vi så at Uåa var stengt for sesongen padlet vi inn til land for å raste litt. Jeg hadde glemt kaffe i dag, men Johnny var snill og delte med meg. (Og Jørn; ...jeg hadde visst glemt bixit'en også, hehe...) Det var ganske kaldt, så det var veldig godt med varm kaffe. Det var godt med en røyk også, selv om gleden ble noe dempet av Johnnys levende forklaringer om hvor deilig det er å være 'ikke-røyker'. Slutte? Hmm... Kanskje! 'Slutte-å-røyke' frøet er iallefall sådd, vi får se om det spirer til våren...

I pausen benyttet jeg sjansen til å teste ut kameraet på den nye mobiltlf. min. (Etter at den forrige druknet har jeg bestemt meg for at mobilen skal ligge trygt i luka mens jeg er på vannet.) Tja, kameraet fungerer greit, ikke for bra, ikke for dårlig... Her er ett av bildene:


Se hit og smiiil!

Det ble etter en stund noe kjølig å sitte stille, så vi pakket sammen og begynte på turen hjemover igjen. Tror forresten jeg må finne på noe lurt for å beholde varmen på føttene, for det ble ganske kaldt å sitte i kajakken. Vi padlet jevnt og fint et stykke, for å få varmen igjen etter pausen, men etter en stund var tempoet like bedagelig som på tur oppover. Både prating, fotografering og 360° svinging med kajakkene sinket oss betraktelig, og vi var ikke tilbake ved Vormsund før klokka var 15.30.


Årnes sett fra munningen av Vorma.


Akebakke? Den hvite skråningen ser lovende ut på avstand,
men på nært hold så vi at det var for mye stein, og for lite snø...



Det var godt å komme seg ut i frisk luft, og jeg koste meg på tur. Nå er det bare å begynne å planlegge neste helgs padleopplevelser.

Tusen takk for i dag, Johnny!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar