torsdag 5. mai 2011

Vakre Uåa - 03.05.11

Tirsdag kveld var det tid for padling igjen. Det har blitt litt lite padling i det siste, men nå skulle det padles på Uåa og det kunne jeg ikke gå glipp av. For snart ett år siden fikk jeg være med Jørn og Johnny på min første skikkelige padletur, og da var det nettopp Uåa vi padlet på. Etter det har den lille elva blitt min favoritt av elvene i nærområdet. Rart å tenke på hvor nervøs jeg var for å velte da jeg var med på den første turen oppover elva. Jeg husker jeg satte meg fast på en stein inne ved Fosserud (innerst inne i en av sideelvene), og jeg stivnet helt. Turte ikke røre meg i frykt for å velte (og følte meg også litt teit som hadde klart å strande på en stein midt i vannet), og Johnny måtte komme og redde meg. Hehe… Slik er det heldigvis ikke lenger! Jeg tyvlåner et bilde som Jørn tok av den nevnte sittefastpåstein-hendelsen i fjor:


Snart ett år siden min første tur på Uåa,
her avbildet i en litt pinlig situasjon hvor Johnny måtte komme meg til unnsetning...

Elva er stille og naturskjønn, og det er små sideelver man kan padle inn i for å speide etter bever. Når man kommer inn til tømmerbrua ender Uåa og Fallåa starter, derfra kan man padle et par km oppover til man kommer til Sagen. Det er allerede, nå i april/mai, et nydelig sted å padle, men når løvet spretter på trærne, og blomstene springer ut i gressbakkene blir det riktig idyllisk der.




Det obligatoriske flåtebildet...


Mye stein som byggemateriale til å kalles 'Tømmerbrua', men...



Oppe ved Sagen


Vi padlet i langsomt og bedagelig tempo opp mot tømmerbrua, og når vi nådde frem dit fortsatte vi inn til Sagen. Der fant vi en liten stripe solskinn hvor vi gikk i land for å strekke på bena. I kanten av pauseplassen vår fant Jørn et par klynger med Bekkeblom. Måtte jo ta et bilde av disse gule blomstene som vokste helt for seg selv, midt i det tørre gresset fra i fjor. Alltid like stas når blomstene dukker opp om våren, i alle fall synes jeg det, men det er mulig gartneren i meg er litt for lett å begeistre.



Vakre blommer eller ikke; det ble en kort pause, for det var kjølig, og vi begynte snart å hutre og fryse. Da bar det tilbake i kajakkene og ut på vannet for å padle litt varme i kroppen. På veien nedover padlet vi innom Fosserud i håp om å komme usett på en bever eller to, men beveren holdt til lenger ned i elva denne kvelden. Litt nedenfor der man padler ut fra Fosserud kom vi over en bever, den var riktignok for langt unna til å få tatt noe bilde, men det var da artig å se den allikevel. Og noen hundre meter lenger ned så vi et rådyr som sto på toppen av en bakke og betraktet oss.




Inne ved Fosserud



Ikke lenge etter var vi tilbake ved Uvesund, og vi dro kajakkene på land igjen. Klokka var vel rundt 21.30 og det var ganske kaldt, så det var godt å sette seg i bilen og skru på varmeapparatet. Hadde det ikke vært så kaldt ville vi kanskje fortsatt å padle nedover og inn i Vorma, men siden temperaturen var slik den var, og det begynte å bli mørkt fant vi det best å avslutte turen. Det var en skikkelig flott tur, og det var godt å komme seg på vannet igjen etter nesten én måneds opphold i padlingen. Nå som sommervarmen nærmer seg vil det nok bli hyppigere turer fremover!

Takk for turen til Jørn, Kristian, Sverre og Christoffer!



4 kommentarer:

  1. Takk for en flott tur Trude.
    Vil bare si at det siste bildet i bloggen, der Sverre padler med nysådd jorde i bakgrunn er fantastisk :-)
    Det ene bildet fanger opplevelsen, stillheten og nysgjerrigheten på hva som kommer.

    Det bilde på en stor skjerm i ett stille mørkt rom kunne hos meg startet mange tanker.

    SvarSlett
  2. Takk til deg også, Jørn, for en kjempefin tur! :) Jeg synes også det bildet du nevner ble ganske fint. Det ser så fredelig ut, på en måte. Og det fanget opp følelsen man får når man padler på Uåa. :) Gleder meg allerede til å padle der igjen!

    SvarSlett
  3. Kjempeflotte bilder Trude!
    Og enig med dere ang det siste :)
    Nå har jeg også bestilt meg vanntett kamera. Da blir forhåpentligvis bildekvaliteten på bildene mine litt bedre enn de er nå ;)

    SvarSlett
  4. Takk, Susan. :) Hva slags kamera har du bestilt? Jeg bruker fortsatt de vanntette posene jeg fikk av deg, forresten, men ikke til mobilen. Jeg har fiskekort i de. :) Funker glimrende! :)

    SvarSlett