tirsdag 10. mai 2011

Øyeren-deltaet 08.05.11

Søndag 8. mai fikk jeg mulighet til å være med Kunnskapsbyen ro- og padleklubb på tur i Øyeren-deltaet. Dette deltaet er Nord-Europas største innlandsdelta, og har et stort mangfold av insekter, dyr, planter, fugl og fisk. Nordre Øyeren, hvor deltaet inngår, ble naturreservat i 1975. I Øyeren finnes 25 av 27 norske fiskearter, og det er registrert over 320 vann- og sumpplantearter.

Naturreservatet er viktig for vadefugler, også i internasjonal sammenheng, det står derfor på RAMSAR-konvensjonens liste over internasjonalt viktige områder for våtmarksfugl. Det er registrert over 260 fuglearter i deltaet. I tillegg finnes det minst 18 forskjellige pattedyrarter her, samt amfibier og krypdyr.

Dette området er altså svært rikt på dyre- og planteliv, og det er et populært område for både båtfolk, fiskere og fuglekjennere. Jeg vil tro at området er et paradis for folk med botanikk som interesse også, og jeg håper jeg får mulighet til å bli med på flere turer utover våren/sommeren.

Så over til selve turen:

Jeg og Sverre møttes ved Stasjonsstranda ved 13 tiden, og padlet nedover Glomma mot deltaet. På veien padlet vi forbi Fetsund Lenser, et 2.5 km langt tømmersorteringsanlegg som ble opprettet i 1861 og var i bruk frem til siste tømmerfløtingssesong i 1985.




En liten del av Fetsund Lenser.



Etter å ha fått en kjapp innføring i lensenes historie (veldig interessant!) krysset vi elva og padlet inn i deltaet nedover Kusandråka. Sverre har mye kunnskap om mangfoldet i deltaet, og han svarte villig på alt jeg fant på å spørre om. Stakkars han, fikk vel knapt nytt turen slik som spørsmålene haglet. :)









Deltaet er virkelig et fantastisk sted å padle! Iallefall nå på våren før myggen og alle motorbåtene dukker opp. Det er et virrvarr av vannveier, og det er nok lett å padle seg bort, så jeg var glad for å være i følge med en kjentmann. Sverre ledet vei innover mot midten av deltaet, og etter å ha padlet gjennom et smalt, lite elveråk (Mygga?) gikk vi i land på en av øyene. Plassen vi gikk i land på var idyllisk; vann og natur rundt oss, kaffekoppen i hånda, og sola i ansiktet... Kan det bli bedre?




Miniputtelv ...

Noe av utsikten fra rasteplassen

Rasteplassen



Når vi hadde slappet av en stund kom to kajakker glidende ut fra ei sideelv. Det var Kjell og Helen, de startet på turen en time tidligere enn oss og hadde allerede rastet et stykke lenger ned. Allikevel kom de i land og tok en rast sammen med meg og Sverre også. Vi skulle jo egentlig ha startet turen samtidig alle fire, så det var fint å få samlet padlefølget. :)



Hyggelige turkamerater! :o)


Når vi - etter en lang og god rast - kom oss på vannet igjen padlet vi over Midtråka og videre nedover deltaet, jeg husker ikke hva de forskjellige elvene og øyene het, bortsett fra ei vakker sideelv de kalte Indrefileten. Jeg vet ikke om navnet kommer av at elva er som en delikatesse for padlere, eller om det er fordi det 'koster mer enn det smaker' å padle der... Det siste alternativet var Kjell sine ord, ikke mine, jeg synes Indrefileten var aldeles fortreffelig... ;o) Vi padlet også forbi noe som så ut som deler av et gjerde midt i ei lita, grunn elv. Deltaet har, etter hva jeg har lest meg til, blitt brukt mye til beitemark for husdyr, og det forklarer nok hvorfor det sto et gjerde midt ute i minielva.






Noen plasser snirklet elva seg frem på en slik måte at når den fremste padleren hadde rundet en sving så det ut som at elva var borte, og at padleren gled fremover gjennom tørt siv og gress... Snodige greier... :)





Etter å ha padlet på denne grunne, smale og sivfylte elvetråden åpnet horisonten seg plutselig og vi kom ut på åpent vann. Det minnet nesten om havet når innsjøen Øyeren kom til syne foran oss. For et mangfold av naturopplevelser dette området har å by på! Vi padlet et par-tre km nedover før vi snudde og padlet inn i deltaet igjen. Nok en gang var jeg glad for å være i følge med kjentfolk, for det er flere elveråk å velge mellom når man skal tilbake ...og kjenner jeg meg selv rett ville jeg nok ha padlet meg bort...







Jeg tror vi padlet opp samme vei som vi kom, og når vi hadde padlet et stykke oppover ytret noen et ønske om 'å lette på trykket' etter litt for mye kaffe/vann, så vi gikk i land der Kjell og Helen hadde rastet tidligere på dagen. Det er for meg nesten like viktig med pauser som med padling når jeg er ute på tur. Jeg synes det er en del av selve turopplevelsen å sette seg ned og nyte naturen på land. Spesielt når det er slikt strålende vær som denne dagen! :) Vi ble sittende en god stund å kose oss i sola før vi satte kursen tilbake til Stasjonsstranda.










På vei tilbake stakk jeg og Sverre en snartur bort til en stokkebåt som lå ved land innenfor lensene. Denne båten er en kopi av Norges eldste båt  (originalen ble laget for 2100-2200 år siden, 1000 år tidligere enn Osebergskipet!) Kopien er hugget ut med jernøks av en 7.5 tonn tung eikestokk, og som ferdig tilhugget stokkebåt veier den faktisk 2 tonn! Sjødyktig er den faktisk også, selv om den ser noe tungrodd ut...






Da turen var ferdigpadlet var det gått ca. 6 timer siden vi la ut, og vi hadde padlet ca. 15-16 km. En skikkelig kosetur med andre ord. :) Fantastisk område å padle i, og veldig hyggelig turfølge, gjør at denne turen frister til gjentagelse! Neste gang klarer jeg kanskje å få med meg noen fra Nes-gjengen også. :) De som ikke har padlet i Øyeren-deltaet har gått glipp av en perle!


Et siste bilde før turen var over. :)
Sånn ca. ruten vi padlet... Fritt etter eget minne...


Takk for en praktfull tur, Sverre, Kjell og Helen!


.

9 kommentarer:

  1. Nå kjenner jeg lysten kommer til å padle i Øyern-detaet.
    Flott rapport og fine bilder.

    SvarSlett
  2. Hei. Lurer på om du er litt kjent lengre oppover Glomma? Har en liten plan om å padle Glomma fra Nes og nedover til Øyeren. Kjenner du til dette strekket? Er det rolig, evt. er det noen hindringer, passasjer jeg må være obs på?

    SvarSlett
  3. Hei, Anonym. :) Spennende padleplaner du har!

    Jeg vil tro du vil få problemer ved Rånåsfoss kraftstasjon, men det er mulig man kan bære/trille kajakken forbi og padle videre mot Øyeren, om man kommer seg til den andre siden av kraftstasjonen. Har ikke padlet i det området selv, så jeg er ikke sikker på hvordan man kan komme seg forbi. Bortsett fra ved Rånåsfoss tror jeg ikke det er noen fysiske hindringer på veien... :) Det vil nok også være strekninger hvor strømmen kan være ganske stri. Kanskje får du mer/bedre info om du kontakter Kunnskapsbyen ro- og padleklubb. Her er adr. til hjemmesiden deres; http://www.krop.no/

    Lykke til med planleggingen! :)

    SvarSlett
  4. Hei anonym,
    du bør være litt mer presis. "Nes" er en stor kommune ... Mellom Årnes og Øyeren har du først Rånåsfossen og deretter Bingsfossen. Med mindre du vil se turbinene fra innsiden, må du trille forbi. I tillegg er det flere partier med rask strøm - Folvellstrømmen (ved Udnes) og Sundfossen (ved Blaker). Bør isåfall gjøres på moderat vannføring. Og du må se deg ut steder å gå iland før du starter ...

    SvarSlett
  5. Hei! Fin blogg fra et ganske annet miljø enn jeg er vant til. Ble litt inspirert av diverse rullevideoer også. Nordkaperne må helt klart innføre rulleøkter, både i basseng og ute.

    SvarSlett
  6. Takk, Sverre, for et bedre svar enn jeg var i stand til å gi. :)

    Magnus: Ja, dere er vel mest ute i kystlandskap der oppe i Nord. Ganske annerledes natur enn her nede. :) Drømmer meg ofte bort i bildene i bloggen din. Jeg leste at dere Nordkaperne var ute på surfetokt på søndag, men at det ble omorganisert til rulletrening pga. flatt vann... :) Man får vel egentlig ikke trent for mye på rulling og redningsøvelser...

    SvarSlett
  7. Hei.Anonym.
    Jeg har også en plan, og er nokså sikker på å starte på den, og forhåpentligvis gjennomføre, om å padle deler av strekket du nevner. Jeg tenker gå ut ved Udnes og ned til Øyeren. Rundt 20juni. Fint om du skriver erfaringer om du tar turen tidligere, og vica versa:)

    SvarSlett
  8. Til dere 2 anonyme:

    Dere bør undersøke om det faktisk er gjennomførbart å trille kajakken forbi Rånåsfoss og Bingsfoss, og like viktig; undersøk vannstand og strømforhold nøye før dere evt. legger ut på turen! Om dere har tenkt til å padle alene er det _veldig_ viktig å tenke sikkerhet! Det kan nok hende det er bedre å starte nedenfor Bingsfoss og padle gjennom deltaet og ned i innsjøen Øyeren istedenfor å padle så langt langs Glomma. Det er uansett deltaet som er det mest interessante området. :)

    SvarSlett
  9. Utifra den siste tid hendelser så tror jeg nok vi satser på bæring forbi hele stykket mellom Bingsfossen og Rånasfossen. Om det i det hele tatt er mulig å padle de andre områdene også. Noen som vet?

    SvarSlett