søndag 5. juni 2011

Safari på Leira - 03.06.11

Jeg padlet på Leira første gang for to uker siden, og den turen var så flott at jeg bare måtte gjenta den, yrende beveraktivitet i vannet og fugler som synger kreative triller i trærne er ikke å forakte på padletur! Sverre og jeg troppet opp ved Sørum fritidsgård ved 16 tiden fredag ettermiddag, jeg hadde tatt på meg våtdrakt, men fant raskt ut at det ble altfor varmt - trodde jeg skulle få heteslag der vi trillet kajakkene ned til vannet, og har nå lært at 24 ºC og stekende sol er T-skjortevær, ikke 3-5 mm neoprenvær...







Da vi hadde kommet oss på vannet (jeg hadde da fått på meg en tynn bomullsgenser istedenfor neopren) ble temperaturen lettere å takle, og myggen som fulgte etter oss på land hadde forsvunnet. Etter å ha padlet rundt en elvesving eller to satte en nattergal i å synge fra et tre inne på bredden, og det ble ikke den siste vi hørte denne kvelden!






På turen oppover ble det jo litt knipsing av bilder også, alle som har vært på tur med meg vet at jeg kan bli lettere panisk når noen sikter et kamera mot meg, denne gangen var intet unntak, og "Sverre - den grusomme" gled overraskende lett inn i rollen som paparazziterrorist! Det ble litt foto-krig, men tror jeg klarte å lure meg unna de fleste bildene. ;)


Foto-krig...



Etter å ha padlet et godt stykke oppover elva gikk vi i land for å raste, nede ved elvekanten tente vi opp et lite bål for å grille noen pølser, og for å holde myggen på avstand (skogbrannvarselet ble sjekket før turen, og det viste liten fare). Her ved rasteplassen fikk Sverre (mens jeg ante fred og ingen fare) på sleipt vis knipset et par bilder av meg. Jeg fikk ham til å slette det ene, men det andre ligger fortsatt på minnebrikken i kameraet hans. Grøss... Avstandsbilder er greit, men blir det for tett på får jeg helt angst. Som hevn legger jeg inn bildet jeg tok av ham, det er ikke like tett på, men det får duge...

(Oppdatering; utspekulert som jeg er har jeg nå fått Sverre til å slette bildet av meg, men sletter jeg bildet av ham her? - Nei... Hehe...)




Etter å ha rastet ferdig la vi ut på vannet igjen. Nå var det begynt å gå mot kveld, og beveren hadde begynt å plaske rundt i elva. Det er virkelig et bevereldorado i Leira, det kryr av dem! Noen av beverne var lettskremte og plasket advarende med halen med en gang de så oss, mens andre svømte i sikksakk foran båtene for å stille nysgjerrigheten over de merkelige farkostene som kom drivende. En kom også svømmende over elva med en kvist i munnen, mens en annen igjen satt på land og tygget bark fra trærne. (Tok opp noen filmklipp av beverne, og på starten av filmen kan man høre nattergalen synge. Mulig volumet må justeres litt opp for å kunne høre detaljene i sangen...)






Noe annet som var litt spesielt på denne turen var fiskene - rett som det var hørte vi sprelling inne i sivet ved elvebredden, og noen ganger kunne vi til og med se fisker som sprellet seg noen centimeter opp på land for så å plumpe uti vannet igjen. Er det gyting på gang, tro? Har ikke sett fisker oppføre seg på det viset før... Et par elg krysset også elva et stykke foran oss, de var for langt unna (og det var begynt å bli mørkt) så jeg fikk dessverre ikke fanget de på film.


Hvitpil



Nattergalene skjemte oss virkelig bort med sangen sin denne kvelden, de skrudde volumknappen på fullt og underholdt oss flere steder på hjemturen, men sangen bleknet litt i forhold til Myrsangeren som vi hørte etter å ha kommet oss i land igjen. For en kreativ liten skapning denne Myrsangeren er! Den imiterer andre fuglearters sang, og den kan lire av seg tirader og strofer fra opptil et par hundre arter, alt flettet sammen til en fantastisk symfoni - man kan kjenne igjen lyder fra arter som er vanlige her i Norge, men siden den tilbringer det meste av året i Afrika kan man også høre mange fremmede kvittrerier fra sydligere strøk. Jeg hentet mobiltelefonen min for å gjøre et opptak av sangen, men det ble så dårlig kvalitet at jeg heller legger inn en lenke til et annet klipp - Myrsanger, lyd.

Å høre Myrsangeren improvisere var en fin måte å avslutte Leirakvelden på, og jeg håper på flere slike naturopplevelser i fremtiden!


EDIT: Nå viser det seg at det likevel ikke var Myrsanger vi hørte etter padleturen, men en sjeldnere gjest her i landet - Busksanger (Acrocephalus dumetorum). Sverre har gjort noen lydopptak av fuglen og sendt klippene til meg, siden det ikke finnes noen mulighet for å legge mp3-filer direkte ut i bloggen la jeg lydsporet sammen med et bilde (også fra Sverre) og laget en liten filmsnutt av det hele. Som Myrsangeren imiterer også Busksangeren plystring fra andre fuglearter, og den er vel verdt å lytte til - fantastisk flott sang fra en liten fjærball! :)


video


Takk for turen, Sverre. :)

3 kommentarer:

  1. En synders bekjennelser - og litt mer.
    Den sleipe fotografen lider nå store sjelekvaler. Men det var ikke myrsanger som holdt konsert likevel. Profesjonistene har fastslått at det er snakk om en busksanger - enda mer sjeldent. I min nye fuglebok er den klassifisert som S**. Det betyr "ett eller noe få funn årlig i landet". Lydfila jeg sender deg får du sikkert lagt ut. Og for de som måtte tvile: Det er bare en fugl som synger, ikke et helt orkester.
    Takk for fin tur!

    SvarSlett
  2. Oi, så spennende! Nå må jeg google Busksanger for å finne ut mer. At det er en kreativ liten rakker er det ingen tvil om, for en fantastisk sang! :) Jeg skal se om jeg får lagt ut lydfilene du sendte meg. Du har tydeligvis bedre lydopptaker enn meg, for mobilopptaket jeg gjorde ble heller begredelig...

    (Og du er tilgitt for "snikfotograferingen", hehe. Jeg fikk deg jo til å slette bildet - trodde ikke du skulle være så lett å knekke...) :P

    SvarSlett
  3. Flott skildring av turen og flotte bilder, video og lydsnutter.

    SvarSlett