tirsdag 2. august 2011

Teknikktrening på Glomma 01.08.11

Mandag inviterte Jørn til teknikktrening. Det har blitt en stund siden forrige gang jeg trente på ruller og teknikk, så det var nok på tide å få fuktet håret igjen. Jørn, Marianne og jeg møtte opp på Årnes brygge kl. 18, og var på vannet ikke lenge etter.






Veldig lærerik kveld! For min del ble det ikke så mye rulletrening, men Jørn og Marianne tok en del ruller før vi startet med redningsøvelser. Vi gikk igjennom alle varianter av kameratredning, diskuterte litt frem og tilbake om hvordan man best støtter kajakkene, og hvordan man best kravler oppi fra vannet. Jørn lærte meg en ny teknikk som han kalte 'scooping', den teknikken kan brukes om en padler er skadet og ikke klarer å klatre opp i kajakken ved egen hjelp.







Litt teori og praksis om sideveisforflytning ble også øvet på, og før vi gikk i land igjen trente Jørn og Marianne på redning av bevisstløs person. Dette har jeg aldri prøvd, og det ser litt vanskelig ut, men de klarte da begge to å hale hverandre opp fra vannet. Det gjelder nok å ha riktig teknikk, for det så ikke ut som om de brukte spesielt mye krefter, men om teknikken ikke sitter må det jo være fryktelig tungt å hale en padler opp fra vannet... Kanskje jeg prøver meg på den øvelsen neste gang. :)







Ved 20.30 tiden var vi ferdige med å padle og vi gikk i land igjen, jeg og Marianne ble sittende igjen litt før vi dro hjem - delte sjokolade og snakket litt. Hun ga meg en peptalk ang. å dra alene på padlesamlinger (noe jeg synes at virker litt skummelt), og jeg vurderer om jeg kanskje skal dra til Tjøme på Camp RulleRolf i helgen... Vi får se. :)






Takk for en morsom kveld på vannet Jørn og Marianne!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar